1. Scientific Monographs, Anthologies and Journal Special Issues:
Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2021) Pelitutkimuksen vuosikirja 2021. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2021.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online: https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/7755
Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2020) Pelitutkimuksen vuosikirja 2020. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2020.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online: http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2020.
Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2019) Pelitutkimuksen vuosikirja 2019. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2019.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2019
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2018) Pelitutkimuksen vuosikirja 2018. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2018.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2018
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2017) Pelitutkimuksen vuosikirja 2017. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2017.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2017
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2016
Koskimaa, Raine, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2015
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2014) Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2014.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2014
Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Suominen, Jaakko (2014) Special Issue, Selected articles from Nordic DIGRA 2012. Transactions of the Digital Games Research Association 1(2). http://todigra.org/index.php/todigra/issue/view/2
Mäyrä, Frans, Heljakka, Katriina & Seisto, Anu (2014) Special Issue: Physical and Digital in Games and Play. Transactions of the Digital Games Research Association 1(3). http://todigra.org/index.php/todigra/issue/view/3
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2013) Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2013.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013
Mäyrä, Frans, Holopainen, Jussi & Jokobsson, Mikael (Eds.) (2012) Symposium (Special Issue): Research Methodology in Gaming. Simulation & Gaming 43:3. http://journals.sagepub.com/toc/sag/43/3
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Turtiainen, Riikka, eds. (2012) Pelitutkimuksen vuosikirja 2012. (Finnish Yearbook of Game Studies 2012.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2012
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Sotamaa, Olli & Turtiainen, Riikka, eds. (2011) Pelitutkimuksen vuosikirja 2011. (Finnish Yearbook of Game Studies 2011.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2011
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli, eds. (2010) Pelitutkimuksen vuosikirja 2010. (Finnish Yearbook of Game Studies 2010.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2010
Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli, eds. (2009) Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. (Finnish Yearbook of Game Studies 2009.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2009
Mäyrä, Frans (2008) Introduction to Game Studies: Games in Culture. London & NY: Sage Publications, 2008. Gamestudiesbook.net.
Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo, eds. (2005) The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments. Tampere: Tampere University Press, 2005.
Lahikainen, Anja Riitta, Hietala, Pentti, Inkinen, Tommi, Kangassalo, Marjatta, Kivimäki, Riikka & Mäyrä, Frans, eds. (2005) Lapsuus mediamaailmassa: Näkökulmia lasten tietoyhteiskuntaan (Childhood in the World of Media: Views into Children’s Information Society.) Helsinki: Gaudeamus, 2005.
Mäyrä, Frans, ed. (2002) Computer Games and Digital Cultures Conference Proceedings. Tampere: Tampere University Press.
Mäyrä, Frans Ilkka (1999) Demonic Texts and Textual Demons: The Demonic Tradition, the Self, and Popular Fiction. Tampere: Tampere University Press. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Demon_2005/
Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans Ilkka, eds. (1999) Johdatus digitaaliseen kulttuuriin (Introduction to the Digital Culture.) Tampere: Vastapaino.
Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo, eds. (1997) Koneihminen: kirjoituksia kulttuurista ja fiktiosta koneen aikakaudella (Man-Machine: Writings about Culture and Fiction in the Era of Machine.) Jyväskylä: Atena.
Mäyrä, Frans (1996) Kiehtova ja kauhea demoni – kohti tekstin demonisten piirteiden analyysiä (Terrible and Tempting Demon: Towards the Analysis of the Demonic Features of a Text.) Publications in Comparative Literature 31. Tampere: University of Tampere.
2. Articles in Refereed Books, Journals and Conferences:
Mäyrä, Frans (2022): “Game Studies.” In Grabarczyk, P. (ed.), Encyclopedia of Ludic Terms (Spring 2022 Edition). Online at: https://eolt.org/articles/game-studies
Mäyrä, Frans (2021) “Game Culture Studies and the Politics of Scholarship: The Opposites and the Dialectic”. G|A|M|E Journal (09/2020). https://www.gamejournal.it/game-culture/
Paavilainen, Janne, Hannu Korhonen, Kati Alha, Jaakko Stenros, Elina Koskinen & Frans Mäyrä (2017) “The Pokémon GO Experience: A Location-Based Augmented Reality Mobile Game Goes Mainstream”. Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. Online: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3025871.
Mäyrä, Frans (2017) “Teaching Game Studies: Experiences and Lessons from Tampere”. Clash of Realities 2015/16: On the Art, Technology and Theory of Digital Games. Proceedings of the 6th and 7th Conference. Bielefeld: Transcript Verlag, 2017, p. 235-241. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Teaching_Game_Studies_Tampere.pdf
Kultima, Annakaisa, Timo Nummenmaa, Heikki Tyni, Kati Alha, Jaakko Stenros, Ville Kankainen, Jussi Holopainen & Frans Mäyrä (2017) “Playful Furniture – Breaching a Serious Setting with Interactive Seats”. Games and Culture, Online First: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1555412017718749.
Mäyrä, Frans, Jaakko Stenros, Janne Paavilainen & Annakaisa Kultima (2017) “From Social Play to Social Games and Back: The Emergence and Development of Social Network Games”. In: Rachel Kowert & Thorsten Quandt (eds.), New Perspectives on the Social Aspects of Digital Gaming: Multiplayer 2. (New York: Routledge, 2017) https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra-et_al-Multiplayer2.pdf
Mäyrä, Frans (2017) “Dialogue and Interaction in Role-Playing Games: Playful Communication as Ludic Culture”. In: Jarmila Mildorf and Bronwen Thomas (Eds.), Dialogue across Media. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Dialogue-in-RPGs.pdf.
Mäyrä, Frans (2016) “Life in Mixed Reality: Interactive Storyworlds in Game Cultures”. In: Heidi Höglund, Ria Heilä-Ylikallio, eds. Framtida berättelser: perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik. Rapport 39/2016. NNMF5 conference book. Åbo Akademi. (Article here. Whole book: http://www.vasa.abo.fi/pf/pfpublikationer/full_text/Rapport_nr_39_2016.pdf).
Schott, Gareth & Frans Mäyrä (2016) “Re-conceptualizing Game Violence: Who is Being Protected and From What?” In: Video Game Policy. New York: Routledge. pp. 131-145.
Mäyrä, Frans (2016) “Exploring Gaming Communities”. In: Kowert, Rachel & Quandt, Thorsten (eds.) The Video Game Debate: Unraveling the Physical, Social, and Psychological Effects of Video Games. New York: Routledge. pp. 153-178. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Gaming_Communities.pdf.
Mäyrä, Frans (2015) “Little Evils: Subversive Uses of Children’s Games”. In: Torill Elvira Mortensen, Jonas Linderoth and Ashley ML Brown (eds.) The Dark Side of Game Play: Controversial Issues in Playful Environments. NY: Routledge, 2015. pp. 82-99. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Little_Evils.pdf.
Syvänen, Antti, Annakaisa Kultima, Kati Alha, Frans Mäyrä, and Jarmo Viteli (2014) “Ludic Engagement and Collaboration in Social Learning Space.” In Proceedings of EdMedia 2014, 2014: 390–95. http://www.editlib.org/p/147528/.
Keskinen, Tuuli, Jaakko Hakulinen, Markku Turunen, Tomi Heimonen, Antti Sand, Janne Paavilainen, Jaana Parviainen, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jussi Okkonen & Roope Raisamo (2014) “Schoolchildren’s User Experiences on a Physical Exercise Game Utilizing Lighting and Audio.” Entertainment Computing 5(4). (December 2014) doi:10.1016/j.entcom.2014.08.009. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1875952114000305.
Hakulinen, Jaakko, Markku Turunen, Tomi Heimonen, Tuuli Keskinen, Antti Sand, Janne Paavilainen, Jaana Parviainen, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jussi Okkonen & Roope Raisamo (2013) “Creating Immersive Audio and Lighting Based Physical Exercise Games for Schoolchildren”. Proceedings of ACE 2013. Heidelberg: Springer. http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-03161-3_22.
Paavilainen, Janne, Hannu Korhonen, Kati Alha, Jaakko Stenros, Frans Mäyrä (2013) “Sociability in Social Network Games”. Workshop paper, Proceedings of CHI’13. NY: ACM.
Mäyrä, Frans, Holopainen, Jussi & Jakobsson, Mikael (2012) “Research Methodology in Gaming: An Overview” (Guest Editorial). Special Issue (Symposium) in Games Research Methods, Simulation & Gaming 43:3, 295-299. http://sag.sagepub.com/content/43/3/295.abstract.
Kallio, Kirsi Pauliina, Mäyrä, Frans & Kaipainen, Kirsikka (2011) “At least nine ways to play: approaching gamer mentalities”. Games & Culture 6:4, July 2011, 327-353. http://gac.sagepub.com/content/6/4/327.full.pdf+html.
Stenros, Jaakko, Paavilainen, Janne & Mäyrä, Frans (2009) “The Many Faces of Sociability and Social Play in Games”. In: MindTrek 2009 Conference Proceedings, Tampere September 30 – October 2, 2009. ACM. 82-89. http://doi.acm.org/10.1145/1621841.1621857.
Kallio, Kirsi Pauliina, Mäyrä, Frans & Kaipainen, Kirsikka (2009) ”Pelikulttuurin monet kasvot. Digitaalisen pelaamisen arkiset käytännöt Suomessa”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. Tampere: Tampereen yliopisto. 1–15. http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/08/ptvk2009-01.pdf.
Stenros, Jaakko, Montola, Markus & Mäyrä, Frans (2007) “Pervasive Games in Ludic Society.” In: Future Play: Research. Play. Share. – Future Play 2007 conference proceedings. Toronto: Algoma University College & University of Ontario Institute of Technology. http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1328202.1328209&coll=&dl=ACM.
Mäyrä, Frans (2006) “Welcome to Mapping the Global Game Cultures: Issues for a Socio-Cultural Study of Games and Players.” In: Manthos Santorineos, ed., Proceedings of Gaming Realities Conference, Athens, October 6-8, 2006. Athens. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/mapping_global_game_cultures.pdf.
Mäyrä, Frans, Soronen, Anne, Koskinen, Ilpo, Kuusela, Kristo, Mikkonen, Jussi, Vanhala, Jukka & Zakrzewski, Mari (2006) “Probing a Proactive Home: Challenges in Researching and Designing Everyday Smart Environments”. Human Technology 2(2). http://www.humantechnology.jyu.fi/articles/volume2/2006/mayra-et-al.pdf.
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Player-Centred Game Design: Experiences in Using Scenario Study to Inform Mobile Game Design”. Game Studies 5:1, October 2005. http://www.gamestudies.org/0501/ermi_mayra/.
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion”. In: Selected Papers Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play,. Vancouver: DiGRA & University of Vancouver, 2005. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/gameplay_experience.pdf.
Ekman, Inger, Ermi, Laura, Lahti, Jussi, Nummela, Jani, Lankoski, Petri & Mäyrä, Frans (2005) “Designing Sound for a Pervasive Mobile Game”. In: Proceedings of ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, ACE 2005. NY: ACM. http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1178492.
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Challenges for Pervasive Mobile Game Design: Examining Players’ Emotional Responses”. In: Proceedings of ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, ACE 2005. NY: ACM. http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1178554.
Mäyrä, Frans & Vadén, Tere (2004) “Ethics of Living Technology – Design Principles for Proactive Home Environments”. Human IT journal, 7:2, 2004. http://www.hb.se/bhs/ith/2-7/fmtv.pdf.
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2003) “Power and Control of Games: Children as the Actors of Game Cultures”. In: Level Up – Digital Games Research Conference Proceedings. Eds. Marinka Copier & Joost Raessens. Utrecht: University of Utrecht, 2003. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Ermi_Mayra_Power_and_Control_of_Games.pdf.
3. Forthcoming Work:
—
4. Articles in Edited Books and Non-Refereed Publications:
Mäyrä, Frans (2022) “Pelikulttuurien tutkimuksen historiaa”. (pp. 35-62.) In: Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka & Jaakko Stenros (eds.) Pelit kulttuurina. Tampere: Vastapaino. (linkki tekijän pre-print-versioon)
Mäyrä, Frans (2021) “Hybridien verkoissa – toimijuus digitaalisissa pelikulttuureissa”. In: Mika Laakkonen (ed.) Informaatioteknologian filosofia, etiikka ja digitalisoitunut yhteiskunta. SoPhi, 146. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (pp. 195-213.) http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8804-3
Mäyrä, Frans (2021) [several new and updated short encyclopedia articles] “Finland”, “casual games”, “Digital Games Research Association (DiGRA)”, “immersion”, “mobile games”, “role-playing games (RPGs)”. In: Mark J.P. Wolf (Ed.), Encyclopedia of Video Games: The Culture, Technology, and Art of Gaming, 2nd Edition. Greenwood/ABC-Clio.
Mäyrä, Frans (2021) “O ensino de game studies: experiências e lições em Tampere. In: P. Gobira; L. Santaella (Eds.). Jogos digitais: suas realidades lúdicas e múltiplas. (pp. 125-140.) Belo Horizonte, Brazil: LPF/UEMG.
Mäyrä, Frans (2020) “Maailma muuttaa pelejä – ja pelit maailmaa”. Demokraatti 21/20 (26.11.2020).
Mäyrä, Frans (2020) “My Path to Game Studies”. In: Nobushige Kobayashi (ed.), デジタルゲーム研究入門 [Introduction to Digital Game Research]. Kyoto: Minerva Shobo.
Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2019) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2019) Pelitutkimuksen vuosikirja 2019. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2019.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2019/johdanto-2019
Mäyrä, Frans & Heikki Tyni (2019) “Transmedial Playthings: Games, Toys and Playful Engagement in Storyworlds” In: Coelsch-Foisner, Sabine, and Christopher Herzog, eds. Transmedialisierung: Wissenschaft und Kunst. Kulturelle Dynamiken / Cultural Dynamics. Heidelberg: Universitätsverlag Winter (2019). https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Transmedial-Playthings.pdf.
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2018) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2018) Pelitutkimuksen vuosikirja 2018. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2018.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2018/johdanto-2018
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2017) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2017) Pelitutkimuksen vuosikirja 2017. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2017.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2017/johdanto-2017
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2016) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2016/johdanto
Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, J. Tuomas Harviainen, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (2015) ”Johdanto: leikin ja pelin rajankäyntiä”. In: Raine Koskimaa, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/johdanto-leikin-ja-pelin-rajankayntia/.
Mäyrä, Frans (2015) “The Culture and Identity of Casual Online Play”. In: Frissen, V., Lammes, S., Lange, M. d., Mul, J. d., & Raessens, J. (Eds.), Playful Identities: The ludification of digital media cultures. Amsterdam: Amsterdam University Press. pp. 321-336. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Playful_Identities_article.pdf.
Suominen, Jaakko, Frans Mäyrä, Raine Koskimaa, Petri Saarikoski & Olli Sotamaa (2014) ”Pelimaailmoista maailman pelillistymiseen – pelitutkimuksen ja pelikulttuurin muutoslinjoja”. In: Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2014) Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2014.) Tampere: Tampereen yliopisto. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2014/ptvk2014-01.pdf.
Parviainen, Jaana, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jaakko Hakulinen, Janne Paavilainen, Antti Sand, Markku Turunen, Tuuli Keskinen, Jussi Okkonen, Arto Hippula & Roope Raisamo (2014) ”Valopeli: Lasten mielikuvitusta hyödyntävä ja liikkumiseen innostava pelisovellus”. In: Leena Krokfors, Marjaana Kangas & Kaisa Kopisto (Eds.), Oppiminen pelissä. Tampere: Vastapaino. https://vastapaino.fi/sivu/tuote/oppiminen-pelissa/144504.
Kinnunen, Jani & Mäyrä, Frans (2014) “Online Gambling and Data”. In: Pauliina Raento (Ed.), Gambling in Finland. Helsinki: Gaudeamus. p. 173-189. https://www.gaudeamus.fi/gambling-in-finland/.
Koskimaa, Raine, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (2014) ”Introduction: Exploring Nordic Game Research”. In: Raine Koskimaa, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (eds.), Special Issue, Selected articles from Nordic DIGRA 2012. Transactions of the Digital Games Research Association 1(2). http://todigra.org/index.php/todigra/article/view/18/15.
Mäyrä, Frans (2014) ”Gli studi culturali e il role-playing”. (Traduzione di Alessandra Farinella.) In: Andrea Castellani (ed.) Larp Graffiti. Preistoria e presente dei giochi di ruolo dal vivo. Conference book of the Italian Larp Symposium. http://www.larpsymposium.org/wp-content/uploads/LG_08_Mayra.pdf.
Mäyrä, Frans, Jaakko Suominen ja Raine Koskimaa (2013) ”Pelitutkimuksen paikat: pelien tutkimuksen asettuminen kotimaiseen yliopistokenttään – Osa yksi: Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistot”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. Tampere: Tampereen yliopisto. pp. 125-133. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2013/ptvk2013_11.pdf.
Suominen, Jaakko, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Petri Saarikoski & Olli Sotamaa (2013) ”Pelitutkimuksen vuosikirja 2013 – Johdannoksi”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. Tampere: Tampereen yliopisto. pp. i-ii. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2013/ptvk2013_01.pdf.
Quandt, Thorsten, Vivian Chen, Frans Mäyrä & Jan Van Looy (2013) “(Multiplayer) Gaming Around the Globe? A Comparison of Gamer Surveys in Four Countries”. In: Thorsten Quandt & Sonja Kröger (eds.) Multiplayer: The Social Aspects of Digital Gaming. Oxon & New York: Routledge. http://www.routledge.com/books/details/9780415828864/.
Mäyrä, Frans (2011) “From the demonic tradition to art-evil in digital games: Monstrous pleasures in The Lord of the Rings Online”. In: Tanya Krzywinska, Esther MacCallum-Stewart & Justin Parsler (eds.), Ringbearers: The Lord of the Rings Online as Intertextual Narrative. Manchester University Press. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Ringbearers_demonic.pdf.
Mäyrä, Frans, Tanja Sihvonen, Janne Paavilainen, Hannamari Saarenpää, Annakaisa Kultima, Timo Nummenmaa, Jussi Kuittinen, Jaakko Stenros, Markus Montola, Jani Kinnunen & Antti Syvänen (2010) ”Monialainen pelitutkimus”. In: Sami Serola (ed.) Ote informaatiosta: johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen mediaan. Helsinki: BTJ Kustannus. 306-354. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Monialainen_pelitutkimus.pdf.
Ermi, Laura & Frans Mäyrä (2010) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion” [2010 version, with a new introduction]. In: DIGAREC Keynote-Lectures 2009/10, ed. by Stephan Günzel, Michael Liebe, and Dieter Mersch, Potsdam: University Press 2011, 088-115. http://pub.ub.uni-potsdam.de/volltexte/2011/4983/.
Mäyrä, Frans (2010) “Gaming Culture at the Boundaries of Play. Review of ‘Cheating: Gaining Advantage in Videogames’ by Mia Consalvo, (MIT Press 2007).” Game Studies 10:10, April 2010. http://gamestudies.org/1001/articles/mayra.
Mäyrä, Frans (2009) “Hyvät pahat pelit”. In: Hyvä Paha Media – Käyttöopas kriittiseen medialukutaitoon. Helsinki: Suomen lasten ja nuorten säätiö. p. 19.
Mäyrä, Frans (2009) “La experiencia de juego en contexto: Sobre los contextos socioculturales del juego digital”. In: Aranda, Daniel; Sánchez-Navarro, Jordi (eds.) Aprovecha el tiempo y juega. Algunas claves para entender los videojuegos, Barcelona: Editorial UOC. p. 129-143.
Mäyrä, Frans & Lankoski, Petri (2009) “Play in a Hybrid Reality: Alternative Approaches into Game Design”. In: Adriana de Souza e Silva and Daniel Sutko (eds.), Digital Cityscapes: Merging Digital and Urban Playspaces. New York: Peter Lang Publishers. p. 129-147. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Lankoski_Hybrid_Reality.pdf.
Mäyrä, Frans (2008) “Preserving the Virtual Cultural Heritage: Museums for the Games Literate Generations”. In: Making cultural Heritage Truly Inclusive, conference proceedings. Helsinki, Culture for All, 2008. http://www.cultureforall.info/doc/conference_publication.pdf.
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2007) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion”. In: Worlds in Play, eds., Suzanne de Castell and Jennifer Jenson. New York: Peter Lang Publishers, 2007.
Mäyrä, Frans (2006) ”Huutoja pimeään huoneeseen. Kirja-arvio Robert Arpon teoksesta Internetin keskustelukulttuurit”. Avain – kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti 2/2006. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Arpo_arvio.pdf.
Sotamaa, Olli & Ermi, Laura & Jäppinen, Anu & Laukkanen, Tero & Nummela, Jani & Mäyrä, Frans (2005) “The Role of Players in Game Design: A Methodological Perspective”. In: Digital Arts and Culture DAC 2005 Conference Proceedings. http://people.uta.fi/~tlolso/documents/dac2005_sotamaa_et_al.pdf
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Digitaaliset pelit nuorten arjessa”. Nuorisotutkimus 3:2005.
Kuusela, Kristo & Koskinen, Ilpo & Battarbee, Katja & Soronen, Anne & Mikkonen, Jussi & Mäyrä, Frans (2005) “Pragmatic Aesthetics as a Design Resource for Proactive Information Technology”. In: Designing Pleasurable Products Conference DPPI 2005 Proceedings.
Mäyrä, Frans (2005) “Johdanto: nopea viillos kauhuun” (“Introduction to Horror”). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2005. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/nopea_viillos_05.pdf.
Mäyrä, Frans (2005) “William Peter Blatty” (Biographical article). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
Mäyrä, Frans (2005) “Angela Carter” (Biographical article). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds., BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
Mäyrä, Frans & Tere Vadén & Ilpo Koskinen (2005) “Introduction: Living in Metamorphosis – The Whys and Hows of Proactive Home Design Research”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
Mäyrä, Frans & Vadén, Tere (2005) “The Ethics of Proactive Technology”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo (2005) “Epilogue: Reflections from the First Year”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
Mäyrä, Frans (2005) “Monipolvinen tietokoneharrastuksen historia: arvio Petri Saarikosken kirjasta Koneen lumo – mikrotietokoneharrastus Suomessa 1970-luvulta 1990-luvun puoliväliin” (book review). Tekniikan Waiheita: teknologian historian aikakauslehti, 1/2005. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Tekniikan_Waiheita_Kirja-arvio_Saarikoski.pdf.
Mäyrä, Frans (2005) “The City Shaman Dances with Virtual Wolves – Researching Pervasive Mobile Gaming”. Receiver Magazine, #12, 2005.
Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005) “Digitaaliset lelut ja maailmat: pelaamisen vetovoima” (“Digital Games and Worlds: Attractions of Playing”). In: Lapsuus mediamaailmassa, Gaudeamus, 2005.
Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005) “Mediakasvu ja pelaamisen hallinta” (“The Media Growth and Control of Playing”). In: Lapsuus mediamaailmassa, Gaudeamus, 2005.
Mäyrä, Frans (2004) “Foreword” In: Beyond Role and Play: Tools, Toys and Theory for Harnessing the Imagination, eds. Markus Montola & Jaakko Stenros. Helsinki: Solmukohta’04. Ropecon ry, 2004.
Mäyrä, Frans (2003) “EduGames – tulevaisuuden oppimismenetelmä?” (“EduGames – the Learning Method of the Future?”) In: TUOVI: ITK’03 Tutkijatapaamisen artikkelit. Eds. Jarmo Levonen & Tiina Järvinen. Hypermedia Laboratory Net Series 3. Tampere: University of Tampere, 2003. http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5696-3.pdf.
Mäyrä, Frans (2003) “Digitaalisen elämän jäljillä”. eTampere, on-line article, 2.6.2003.
Mäyrä, Frans (2003) “Minun Tampereeni”. Tampere-Talon Uutisia, May 2003.
Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2003) “Mikä nuoria peleissä viehättää?” (“What Fascinates Young People in Games?”) In: Nuorten elinolot 3: Teknologisoituva nuoruus. Ed. Sonja Kangas & T. Kuure. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 2003.
Mäyrä, Frans (2002) “Nettikulttuuri, pelit ja mediakasvatus” (“Net Culture, Games and Media Education”). In: Median sylissä – kirjoituksia lasten mediakasvatuksesta, ed. Sara Sintonen. Helsinki: Finn Lectura, 2002.
Mäyrä, Frans (2002) Keyword article “Community”. mediumi 1.1, 2002.
Mäyrä, Frans (2001) “eTampere – monikasvoinen tulevaisuus” (eTampere – the Many-faced Future” & “Netti-Nysse – tietoyhteiskuntaa katutasolla” (Netti-Nysse – Information Society at the Street Level). mediumi 1.0, 2001.
Mäyrä, Frans (2001) “Kiikarissa kulttuurinen oppijuus. Kokemuksia mediakulttuurin verkko-opinnoista” (Looking Glass at the Cultural Learning – Experiences in the Online Studies of Media Culture). Aikuiskasvatuksen vuosikirja 2001. Helsinki: KVS, 2001. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/kulttuurinen_oppijuus01.pdf.
Mäyrä, Frans (2001) “Tutkimusretki fantasiaan” (“Exploration into Fantasy”). Peili 2/2001.
Mäyrä, Frans (2001) “Verkkoympäristö ja oppimisen kulttuurit” (“The Network Environment and the Cultures of Learning”). In: Oppiminen verkossa. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2001.
Mäyrä, Frans (2001) “Muodonmuuttajien maat. Moniulotteinen roolipelikulttuuri” (“The Countries of Shapeshifters – The Many-Dimensional Culture of Role-Players”). In: Kulttikirja. Tutkimuksia nykyajan kultti-ilmiöistä. Ed. Tuija Saresma & Urpo Kovala. Helsinki: SKS, 2003. p. 85-111. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_muodonmuuttajat_03.pdf.
Mäyrä, Frans (2001) “Pirulle pikkusormi? Elokuvan tulevaisuus digitaalisena peliteollisuutena” (“Little Finger to the Devil? The Future of Cinema as Digital Game Industry”). AVEKin uutiset 1/2001.
Mäyrä, Frans (2000) “Median verkossa: audiovisuaalista mediakulttuuria verkko-opintoina” (“In the Net of Media – Audiovisual Media Culture as Online Studies”). Aikuiskasvatus 2/2000
Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans (1999) Introduction “Kulttuuri muodonmuutosten ajalla” (“Culture at the Time of Transformations”). In: Johdatus digitaaliseen kulttuuriin. Tampere: Vastapaino, 1999.
Mäyrä, Frans (1999) “Internetin kulttuurinen luonne: kaaosherroja ja verkonkutojia” (“The Cultural Character of the Internet – Chaos Lords and Weavers of the Net”). In: Johdatus digitaaliseen kulttuuriin. Tampere: Vastapaino 1999. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Internetin_kulttuurinen_luonne99.pdf.
Mäyrä, Frans (1999) “Nykykauhun iloiset pirut – kauhukulttuurin muuttuva minähirviö” (“The Merry Devils of Contemporary Horror: the Changing Self-Monsters in Horror Culture”). In: Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV 51:2, SKS 1999. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/nykykauhu99.pdf.
Mäyrä, Frans (1999) “Tunteet(on) kirjallisuudentutkimus? – kysymys kognitosentrismin kritiikistä” (“The (Un)Emotional Literary Studies? A Question of Critique for Cognitocentrism”). In: Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV 51:2. Helsinki: SKS, 1999. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/tunteet99.pdf.
Mäyrä, Frans (1999) “Riemuitseva hirviö – pahan voimien poetiikkaa” (“The Exulting Monster – About the Poetics of Evil”). In: Missä mennään? Kirjallisuuden lajeja ja ilmiöitä, eds. Eskola, Granlund & Ihonen. Tampere: TaJu, 1999. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/riemuitseva_hirvio_1997.pdf.
Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo (1997) Introduction “Kolmiääninen johdanto Koneihmiseen” (“The Three-Voiced Introduction to the Man-Machine”). In: Koneihminen. Jyväskylä: Atena, 1997.
Mäyrä, Frans (1997) “Sähködemoni ja koneihminen: matka hyvän ja pahan tuolle puolen” (“The Electric Demon and the Man-Machine: A Journey Beyond Good and Evil”). In: Koneihminen. Jyväskylä: Atena, 1997.
Mäyrä, Frans (1997) “Tragedian daimonista tekstin demonisuuteen” (“From the Daimon of Tragedy into the Demonic Text”). niin&näin 4/97, the philosophical periodical.
Mäyrä, Frans (1996) “Veren kirjat – kauhukulttuurin paradokseja” (“Books of Blood – the Paradoxes in Horror Culture”). In: Norkola & Rikkinen, eds., Sivupolkuja. Helsinki: SKS, 1996.
Mäyrä, Frans (1995) “Tarinoiden taikapiiri: Sanataiteen perusopetus” (“The Magic Circle of Stories – the Basic Training of Creative Writing”). In: Puumerkistä sähköpostiin, Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja XLI, 1995.
Mäyrä, Frans (1994) “Koneihminen – kone vai ihminen: koneet ovat osa alitajuntaamme” (“Man-Machine – Machine or Man: Machines are a Part of Our Subconsciousness”). Kulttuuritutkimus 11 [1994]:2.
Mäyrä, Frans (1992) “Järjen Isä älä lastasi vihaa: kristillisen rationalismin kuolintuskat W.P. Blattyn Manaajassa” (“Father of Reason, Do Not Hate Your Child – the Christian Rationalism’s Pangs of Death in W.P.Blatty’s The Exorcist”). In: Mehtonen and Savolainen, eds., Haamulinnan perillisiä. Helsinki: Kirjastopalvelu, 1992.
5. Substantial Scholarly Online Publications:
Kinnunen, Jani, Pekka Lilja & Frans Mäyrä (2018) “Pelaajabarometri 2018 – Monimuotoistuva mobiilipelaaminen”. TRIM Research Reports 28. Tampere: University of Tampere. http://tampub.uta.fi/handle/10024/104293
Mäyrä, Frans, Juho Karvinen & Laura Ermi (2016) “Pelaajabarometri 2015 – Lajityyppien suosio”. TRIM Research Reports 21. Tampere: University of Tampere. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0153-8
Tyni, Heikki, Annakaisa Kultima, Timo Nummenmaa, Kati Alha, Ville Kankainen & Frans Mäyrä (2016) ”Hybrid Playful Experiences: Playing between Material and Digital – Hybridex Project, Final Report”. TRIM Research Reports 19. Tampere: University of Tampere. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0081-4
Mäyrä, Frans & Ermi, Laura (2014) “Pelaajabarometri 2013 – Mobiilipelaamisen nousu”. TRIM Research Reports 11. Tampere: Tampereen yliopisto.
Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2011) “Pelaajabarometri 2011 – Pelaamisen muutos”. TRIM Research Reports 6. Tampere: Tampereen yliopisto.
Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2009) “Pelaajabarometri 2009 – Pelaaminen Suomessa”. Interaktiivisen median tutkimuksia 3. Tampere: Tampere University Press.
Mäyrä, Frans & team (2009) Pelitieto.net. An online games literacy course for educators. Ministry of Education, eOppimiskeskus & University of Tampere.
Kallio, Kirsi Pauliina & Kaipainen, Kirsikka & Mäyrä, Frans (2007) “Gaming Nation? Piloting the International Study of Games Cultures in Finland”. Hypermedia Laboratory Net Series, 14. University of Tampere, 2007.
Mäyrä, Frans (2004) M1 Introduction to the History and Culture of Digital Games. Master’s Course in Digital Games Research and Design. University of Tampere online course 2004; no longer available online.
Ermi, Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2004) “Pelien voima ja pelaamisen hallinta. Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina”. Hypermedialaboratorion verkkojulkaisuja 6. Tampereen yliopisto, 2004. http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5939-3
Järvinen, Aki & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2002) “Communication and Community in Digital Entertainment Services. Prestudy Research Report”. Hypermedia Laboratory Net Series 2. University of Tampere, 2002. http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5432-4
Mäyrä, Frans (1999-2002) “P1 Johdatus audiovisuaaliseen mediakulttuuriin.” Introduction to the Audiovisual Media Culture, University of Tampere online course 1999-2002; no longer available online.
Mäyrä, Frans (1999-2002) “P5 Mediakulttuurin uudet muodot.” New Forms of Media Culture, University of Tampere online course 1999-2002; no longer available online.