List of Publications
See also: CV and publications as a single PDF.
- Scientific Monographs and Anthologies
- Articles in Refereed Books, Journals and Conferences
- Forthcoming Work
- Articles in Edited Books and Other Non-Refereed Publications
- Substantial Scholarly Online Publications
Also: information in the TuniCris database; public profile of citation information in Google Scholar.
1. Scientific Monographs, Anthologies and Journal Special Issues:
-
- Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2023) Pelitutkimuksen vuosikirja 2023. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2023.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/10746. - Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen, Tanja Välisalo and Petri Saarikoski (Eds.) (2022) Pelitutkimuksen vuosikirja 2022. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2022.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/8827 - Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2021) Pelitutkimuksen vuosikirja 2021. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2021.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/7755 - Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2020) Pelitutkimuksen vuosikirja 2020. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2020.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2020. - Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2019) Pelitutkimuksen vuosikirja 2019. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2019.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2019 - Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2018) Pelitutkimuksen vuosikirja 2018. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2018.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2018 - Mäyrä, Frans & Olli Sotamaa (Eds.) (2017) Special Issue: Reflecting and Evaluating Game Studies. Games & Culture 12(6).
http://journals.sagepub.com/toc/gaca/12/6. - Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2017) Pelitutkimuksen vuosikirja 2017. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2017.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2017 - Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2016 - Koskimaa, Raine, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2015 - Hatavara, Mari, Matti Hyvärinen, Maria Mäkelä, Frans Mäyrä (eds.) (2016) Narrative Theory, Literature, and New Media: Narrative Minds and Virtual Worlds. New York: Routledge. http://www.taylorandfrancis.com/books/details/9781138854147/
- Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2014) Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2014.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2014 - Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Suominen, Jaakko (2014) Special Issue, Selected articles from Nordic DIGRA 2012. Transactions of the Digital Games Research Association 1(2).
http://todigra.org/index.php/todigra/issue/view/2 - Mäyrä, Frans, Heljakka, Katriina & Seisto, Anu (2014) Special Issue: Physical and Digital in Games and Play. Transactions of the Digital Games Research Association 1(3).
http://todigra.org/index.php/todigra/issue/view/3 - Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2013) Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2013.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013 - Mäyrä, Frans, Holopainen, Jussi & Jokobsson, Mikael (Eds.) (2012) Symposium (Special Issue): Research Methodology in Gaming. Simulation & Gaming 43:3.
http://journals.sagepub.com/toc/sag/43/3 - Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Turtiainen, Riikka, eds. (2012) Pelitutkimuksen vuosikirja 2012. (Finnish Yearbook of Game Studies 2012.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2012 - Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Sotamaa, Olli & Turtiainen, Riikka, eds. (2011) Pelitutkimuksen vuosikirja 2011. (Finnish Yearbook of Game Studies 2011.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2011 - Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli, eds. (2010) Pelitutkimuksen vuosikirja 2010. (Finnish Yearbook of Game Studies 2010.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2010 - Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli, eds. (2009) Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. (Finnish Yearbook of Game Studies 2009.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2009 - Mäyrä, Frans (2008) Introduction to Game Studies: Games in Culture. London & NY: Sage Publications, 2008.
Gamestudiesbook.net. - Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo, eds. (2005) The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments. Tampere: Tampere University Press, 2005.
- Lahikainen, Anja Riitta, Hietala, Pentti, Inkinen, Tommi, Kangassalo, Marjatta, Kivimäki, Riikka & Mäyrä, Frans, eds. (2005) Lapsuus mediamaailmassa: Näkökulmia lasten tietoyhteiskuntaan (Childhood in the World of Media: Views into Children’s Information Society.) Helsinki: Gaudeamus, 2005.
- Mäyrä, Frans, ed. (2002) Computer Games and Digital Cultures Conference Proceedings. Tampere: Tampere University Press.
- Mäyrä, Frans Ilkka (1999) Demonic Texts and Textual Demons: The Demonic Tradition, the Self, and Popular Fiction. Tampere: Tampere University Press.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Demon_2005/ - Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans Ilkka, eds. (1999) Johdatus digitaaliseen kulttuuriin (Introduction to the Digital Culture.) Tampere: Vastapaino.
- Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo, eds. (1997) Koneihminen: kirjoituksia kulttuurista ja fiktiosta koneen aikakaudella (Man-Machine: Writings about Culture and Fiction in the Era of Machine.) Jyväskylä: Atena.
- Mäyrä, Frans (1996) Kiehtova ja kauhea demoni – kohti tekstin demonisten piirteiden analyysiä (Terrible and Tempting Demon: Towards the Analysis of the Demonic Features of a Text.) Publications in Comparative Literature 31. Tampere: University of Tampere.
2. Articles in Refereed Books, Journals and Conferences:
-
- Mayer, Aska, Roope Raisamo & Frans Mäyrä (2025) “Playing with augmented bodies: Dystopian and protopian experiences of human augmentation in digital games”. In: Convergenve, online first 3.4.2025.
https://doi.org/10.1177/13548565251331455 - Mäyrä, Frans (2024) “Demonit ja pelit: digitaalisten riivaajien lyhyt historia”. In: Uskonnontutkija, 13(1).
https://doi.org/10.24291/uskonnontutkija.145038 - Mäyrä, Frans (2023): “Demonic Games: Demonic Figures and Functions in Contemporary Digital Games.” In Proceedings of DiGRA 2023 (University of Seville & DiGRA). Online at:
https://dl.digra.org/index.php/dl/article/view/2019/2018 - Mäyrä, Frans (2022): “Game Studies.” In Grabarczyk, P. (ed.), Encyclopedia of Ludic Terms (Spring 2022 Edition). Online at:
https://eolt.org/articles/game-studies - Mäyrä, Frans (2021) “Game Culture Studies and the Politics of Scholarship: The Opposites and the Dialectic”. G|A|M|E Journal (09/2020).
https://www.gamejournal.it/game-culture/ - Mäyrä, Frans (2020) “The Hybrid Agency of Hybrid Play”. In: Adriana de Souza e Silva & Ragan Glover-Rijkse (eds.) Hybrid Play: Crossing Boundaries in Game Design, Player Identities and Play Spaces. London & New York: Routledge.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Frans_Mayra-Agency_in_Hybrid_Play_2020.pdf - Mäyrä, Frans (2019) “The Player as a Hybrid – Agency in Digital Game Cultures”. G|A|M|E Journal (08/2019).
https://www.gamejournal.it/the-player-as-a-hybrid-agency-in-digital-game-cultures/ - Paavilainen, Janne, Hannu Korhonen, Kati Alha, Jaakko Stenros, Elina Koskinen & Frans Mäyrä (2017) “The Pokémon GO Experience: A Location-Based Augmented Reality Mobile Game Goes Mainstream”. Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. Online:
https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3025871. - Mäyrä, Frans (2017) “Teaching Game Studies: Experiences and Lessons from Tampere”. Clash of Realities 2015/16: On the Art, Technology and Theory of Digital Games. Proceedings of the 6th and 7th Conference. Bielefeld: Transcript Verlag, 2017, p. 235-241.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Teaching_Game_Studies_Tampere.pdf - Kultima, Annakaisa, Timo Nummenmaa, Heikki Tyni, Kati Alha, Jaakko Stenros, Ville Kankainen, Jussi Holopainen & Frans Mäyrä (2017) “Playful Furniture – Breaching a Serious Setting with Interactive Seats”. Games and Culture, Online First:
http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1555412017718749. - Mäyrä, Frans, Jaakko Stenros, Janne Paavilainen & Annakaisa Kultima (2017) “From Social Play to Social Games and Back: The Emergence and Development of Social Network Games”. In: Rachel Kowert & Thorsten Quandt (eds.), New Perspectives on the Social Aspects of Digital Gaming: Multiplayer 2. (New York: Routledge, 2017)
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra-et_al-Multiplayer2.pdf - Mäyrä, Frans (2017) “Dialogue and Interaction in Role-Playing Games: Playful Communication as Ludic Culture”. In: Jarmila Mildorf and Bronwen Thomas (Eds.), Dialogue across Media. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Dialogue-in-RPGs.pdf. - Mäyrä, Frans (2016) “Life in Mixed Reality: Interactive Storyworlds in Game Cultures”. In: Heidi Höglund, Ria Heilä-Ylikallio, eds. Framtida berättelser: perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik. Rapport 39/2016. NNMF5 conference book. Åbo Akademi. (Article here. Whole book: http://www.vasa.abo.fi/pf/pfpublikationer/full_text/Rapport_nr_39_2016.pdf).
- Mäyrä, Frans (2016) “Pokémon GO: Entering the Ludic Society”. Mobile Media & Communications (November 24, 2016; doi:10.1177/2050157916678270).
http://mmc.sagepub.com/content/early/2016/11/23/2050157916678270.full.pdf+html. - Schott, Gareth & Frans Mäyrä (2016) “Re-conceptualizing Game Violence: Who is Being Protected and From What?” In: Video Game Policy. New York: Routledge. pp. 131-145.
- Mäyrä, Frans (2016) “Exploring Gaming Communities”. In: Kowert, Rachel & Quandt, Thorsten (eds.) The Video Game Debate: Unraveling the Physical, Social, and Psychological Effects of Video Games. New York: Routledge. pp. 153-178.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Gaming_Communities.pdf. - Quandt, Thorsten, Jan Van Looy, Jens Vogelgesang, Malte Elson, James D. Ivory, Frans Mäyrä and Mia Consalvo (2015) “Digital games research: A survey study on an emerging field and its prevalent debates”. Journal of Communication, October 2015.
https://www.researchgate.net/publication/281647216_Digital_Games_Research_A_Survey_Study_on_an_Emerging_Field_and_Its_Prevalent_Debates. - Mäyrä, Frans (2015) “Little Evils: Subversive Uses of Children’s Games”. In: Torill Elvira Mortensen, Jonas Linderoth and Ashley ML Brown (eds.) The Dark Side of Game Play: Controversial Issues in Playful Environments. NY: Routledge, 2015. pp. 82-99.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Little_Evils.pdf. - Mäyrä, Frans (2015) “Finland”. In: Mark Wolf (ed.), Video Games Around the World. Cambridge: The MIT Press. p. 159-173.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra-Video_Games_in_Finland.pdf. - Syvänen, Antti, Annakaisa Kultima, Kati Alha, Frans Mäyrä, and Jarmo Viteli (2014) “Ludic Engagement and Collaboration in Social Learning Space.” In Proceedings of EdMedia 2014, 2014: 390–95.
http://www.editlib.org/p/147528/. - Keskinen, Tuuli, Jaakko Hakulinen, Markku Turunen, Tomi Heimonen, Antti Sand, Janne Paavilainen, Jaana Parviainen, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jussi Okkonen & Roope Raisamo (2014) “Schoolchildren’s User Experiences on a Physical Exercise Game Utilizing Lighting and Audio.” Entertainment Computing 5(4). (December 2014) doi:10.1016/j.entcom.2014.08.009.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1875952114000305. - Tyni, Heikki, Annakaisa Kultima & Frans Mäyrä (2013) “Dimensions of Hybrid in Playful Products”. Proceedings of Mindtrek 2013. Tampere: ACM.
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2523429.2523489&coll=DL&dl=ACM&CFID=475274690. - Mäyrä, Frans, Jan Van Looy & Thorsten Quandt (2013) “Disciplinary Identity of Game Scholars: An Outline”. Proceedings of DiGRA 2013. Atlanta: Georgia Tech.
http://www.digra.org/digital-library/publications/disciplinary-identity-of-game-scholars-an-outline/. - Schott, Gareth, Raphael Marczak, Frans Mäyrä & Jasper van Vught (2013) “DeFragging Regulation: From Putative Effects to Researched Accounts of Player Experience”. Proceedings of DiGRA 2013. Atlanta: Georgia Tech.
http://www.digra.org/digital-library/publications/defragging-regulation-from-putative-effects-to-researched-accounts-of-player-experience/ - Hakulinen, Jaakko, Markku Turunen, Tomi Heimonen, Tuuli Keskinen, Antti Sand, Janne Paavilainen, Jaana Parviainen, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jussi Okkonen & Roope Raisamo (2013) “Creating Immersive Audio and Lighting Based Physical Exercise Games for Schoolchildren”. Proceedings of ACE 2013. Heidelberg: Springer.
http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-319-03161-3_22. - Paavilainen, Janne, Hannu Korhonen, Kati Alha, Jaakko Stenros, Frans Mäyrä (2013) “Sociability in Social Network Games”. Workshop paper, Proceedings of CHI’13. NY: ACM.
- Mäyrä, Frans (2012) “Playful Mobile Communication – Services Supporting the Culture of Play”. Interactions: Studies in Communication & Culture, 3:1 (30 October 2012), 55-70.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Playful_Mobile_Communication.pdf. - Mäyrä, Frans, Holopainen, Jussi & Jakobsson, Mikael (2012) “Research Methodology in Gaming: An Overview” (Guest Editorial). Special Issue (Symposium) in Games Research Methods, Simulation & Gaming 43:3, 295-299.
http://sag.sagepub.com/content/43/3/295.abstract. - Festl, Ruth Thorsten Quandt, Michael Scharkow, Vivian Chen, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Jaakko Suominen & Jan Van Looy (2011) “International Gaming: Comparative Survey Research on Digital Gaming”. Panel abstract. Proceedings of DiGRA 2011: Think Design Play.
https://biblio.ugent.be/input/download?func=downloadFile&recordOId=1997616&fileOId=1997648. - Stenros, Jaakko, Paavilainen, Janne & Mäyrä, Frans (2011) “Social Interaction in Games”. International Journal of Arts and Technology (IJART), 4(3), 342-358.
http://www.inderscience.com/browse/index.php?journalID=264&year=2011&vol=4&issue=3. - Kallio, Kirsi Pauliina, Mäyrä, Frans & Kaipainen, Kirsikka (2011) “At least nine ways to play: approaching gamer mentalities”. Games & Culture 6:4, July 2011, 327-353.
http://gac.sagepub.com/content/6/4/327.full.pdf+html. - Stenros, Jaakko, Paavilainen, Janne & Mäyrä, Frans (2009) “The Many Faces of Sociability and Social Play in Games”. In: MindTrek 2009 Conference Proceedings, Tampere September 30 – October 2, 2009. ACM. 82-89.
http://doi.acm.org/10.1145/1621841.1621857. - Kallio, Kirsi Pauliina, Mäyrä, Frans & Kaipainen, Kirsikka (2009) ”Pelikulttuurin monet kasvot. Digitaalisen pelaamisen arkiset käytännöt Suomessa”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. Tampere: Tampereen yliopisto. 1–15.
http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/08/ptvk2009-01.pdf. - Mäyrä, Frans (2008) “Open invitation: Mapping Global Game Cultures. Issues for a Sociocultural Study of Games and Players”. European Journal of Cultural Studies, 11:2. 249-57.
http://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/22750/ssoar-eurjcultstud-2008-2-mayra-open_invitation.pdf?sequence=1. - Stenros, Jaakko, Montola, Markus & Mäyrä, Frans (2007) “Pervasive Games in Ludic Society.” In: Future Play: Research. Play. Share. – Future Play 2007 conference proceedings. Toronto: Algoma University College & University of Ontario Institute of Technology.
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1328202.1328209&coll=&dl=ACM. - Mäyrä, Frans (2007) “The Contextual Game Experience: On the Socio-Cultural Contexts for Meaning in Digital Play”. In: DiGRA 2007 Situated Play Conference Proceedings. Tokyo: DiGRA & University of Tokyo.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Contextual_Game_Experience.pdf. - Mäyrä, Frans (2006) “Welcome to Mapping the Global Game Cultures: Issues for a Socio-Cultural Study of Games and Players.” In: Manthos Santorineos, ed., Proceedings of Gaming Realities Conference, Athens, October 6-8, 2006. Athens.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/mapping_global_game_cultures.pdf. - Mäyrä, Frans, Soronen, Anne, Koskinen, Ilpo, Kuusela, Kristo, Mikkonen, Jussi, Vanhala, Jukka & Zakrzewski, Mari (2006) “Probing a Proactive Home: Challenges in Researching and Designing Everyday Smart Environments”. Human Technology 2(2).
http://www.humantechnology.jyu.fi/articles/volume2/2006/mayra-et-al.pdf. - Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Player-Centred Game Design: Experiences in Using Scenario Study to Inform Mobile Game Design”. Game Studies 5:1, October 2005.
http://www.gamestudies.org/0501/ermi_mayra/. - Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion”. In: Selected Papers Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play,. Vancouver: DiGRA & University of Vancouver, 2005.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/gameplay_experience.pdf. - Ekman, Inger, Ermi, Laura, Lahti, Jussi, Nummela, Jani, Lankoski, Petri & Mäyrä, Frans (2005) “Designing Sound for a Pervasive Mobile Game”. In: Proceedings of ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, ACE 2005. NY: ACM.
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1178492. - Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Challenges for Pervasive Mobile Game Design: Examining Players’ Emotional Responses”. In: Proceedings of ACM SIGCHI International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, ACE 2005. NY: ACM.
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1178554. - Battarbee, Katja, Soronen, Anne & Mäyrä, Frans (2004) “Living in a Zoo – Bringing User Experiences with Technology to Life”. In: NordiCHI 2004 Conference Proceedings. Tampere: ACM.
http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1028073&coll=Portal&dl=ACM&CFID=76462848&CFTOKEN=95099491. - Lankoski, Petri, Heliö, Satu, Nummela, Jani, Lahti, Jussi, Mäyrä, Frans & Ermi, Laura (2004) “Approaching Game Design: The Case The Songs of the North”. In: NordiCHI 2004 Conference Proceedings.
http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1028083&coll=Portal&dl=ACM&CFID=76462848&CFTOKEN=95099491. - Mäyrä, Frans & Vadén, Tere (2004) “Ethics of Living Technology – Design Principles for Proactive Home Environments”. Human IT journal, 7:2, 2004.
http://www.hb.se/bhs/ith/2-7/fmtv.pdf. - Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2003) “Power and Control of Games: Children as the Actors of Game Cultures”. In: Level Up – Digital Games Research Conference Proceedings. Eds. Marinka Copier & Joost Raessens. Utrecht: University of Utrecht, 2003.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Ermi_Mayra_Power_and_Control_of_Games.pdf.
3. Forthcoming Work:
- Mäyrä, Frans (forthcoming). “Mobile Gaming”. The Palgrave Encyclopedia of Cyberpsychology.
4. Articles in Edited Books and Non-Refereed Publications:
- Mäyrä, Frans (2024) “Game Theories”. Science 384 (6703): 1413–1413. https://doi.org/10.1126/science.adp8564.
- Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2023) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2023) Pelitutkimuksen vuosikirja 2023. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2023.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura.
https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/141820. - Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2022) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen, Tanja Välisalo and Petri Saarikoski (Eds.) (2022) Pelitutkimuksen vuosikirja 2022. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2022.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura.
https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/125382 - Mäyrä, Frans (2022) “Pelikulttuurien tutkimuksen historiaa”. (pp. 35-62.) In: Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka & Jaakko Stenros (eds.) Pelit kulttuurina. Tampere: Vastapaino.
Mäyrä-Pelikulttuurien_tutkimuksen_historiaa.pdf - Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2021) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2021) Pelitutkimuksen vuosikirja 2021. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2021.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura.
https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112193/66359 - Mäyrä, Frans (2021) “Hybridien verkoissa – toimijuus digitaalisissa pelikulttuureissa”. In: Mika Laakkonen (ed.) Informaatioteknologian filosofia, etiikka ja digitalisoitunut yhteiskunta. SoPhi, 146. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (pp. 195-213.)
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8804-3 - Mäyrä, Frans (2021) [several new and updated short encyclopedia articles] “Finland”, “casual games”, “Digital Games Research Association (DiGRA)”, “immersion”, “mobile games”, “role-playing games (RPGs)”. In: Mark J.P. Wolf (Ed.), Encyclopedia of Video Games: The Culture, Technology, and Art of Gaming, 2nd Edition. Greenwood/ABC-Clio.
- Mäyrä, Frans (2021) “O ensino de game studies: experiências e lições em Tampere. In: P. Gobira; L. Santaella (Eds.). Jogos digitais: suas realidades lúdicas e múltiplas. (pp. 125-140.) Belo Horizonte, Brazil: LPF/UEMG.
- Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2020) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2020) Pelitutkimuksen vuosikirja 2020. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2020.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2020/johdanto-2020 - Mäyrä, Frans & Kati Alha (2020) “Mobile Gaming”. In: Rachel Kowert & Thorsten Quandt (eds.) The Video Game Debate 2. London & New York: Routledge.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra-Alha_Mobile-Gaming.pdf - Mäyrä, Frans (2020) “Maailma muuttaa pelejä – ja pelit maailmaa”. Demokraatti 21/20 (26.11.2020).
- Mäyrä, Frans (2020) “My Path to Game Studies”. In: Nobushige Kobayashi (ed.), デジタルゲーム研究入門 [Introduction to Digital Game Research]. Kyoto: Minerva Shobo.
- Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2019) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2019) Pelitutkimuksen vuosikirja 2019. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2019.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2019/johdanto-2019 - Mäyrä, Frans & Heikki Tyni (2019) “Transmedial Playthings: Games, Toys and Playful Engagement in Storyworlds” In: Coelsch-Foisner, Sabine, and Christopher Herzog, eds. Transmedialisierung: Wissenschaft und Kunst. Kulturelle Dynamiken / Cultural Dynamics. Heidelberg: Universitätsverlag Winter (2019).
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Transmedial-Playthings.pdf. - Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2018) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2018) Pelitutkimuksen vuosikirja 2018. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2018.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2018/johdanto-2018 - Mäyrä, Frans & Olli Sotamaa (2017) “Need for Perspective: Introducing the Special Issue ‘Reflecting and Evaluating Game Studies’”. Games & Culture 12(6), pp. 495-498.
http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1555412016672780. - Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2017) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2017) Pelitutkimuksen vuosikirja 2017. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2017.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2017/johdanto-2017 - Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2016) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2016/johdanto - Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, J. Tuomas Harviainen, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (2015) ”Johdanto: leikin ja pelin rajankäyntiä”. In: Raine Koskimaa, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/johdanto-leikin-ja-pelin-rajankayntia/. - Mäyrä, Frans (2015) “Mobile Games”. In: Robin Mansell et al. (Eds.), International Encyclopedia of Digital Communication & Society. Wiley-Blackwell (2015).
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mobile_Games.pdf - Mäyrä, Frans (2015) “The Culture and Identity of Casual Online Play”. In: Frissen, V., Lammes, S., Lange, M. d., Mul, J. d., & Raessens, J. (Eds.), Playful Identities: The ludification of digital media cultures. Amsterdam: Amsterdam University Press. pp. 321-336.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Playful_Identities_article.pdf. - Suominen, Jaakko, Frans Mäyrä, Raine Koskimaa, Petri Saarikoski & Olli Sotamaa (2014) ”Pelimaailmoista maailman pelillistymiseen – pelitutkimuksen ja pelikulttuurin muutoslinjoja”. In: Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2014) Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2014.) Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2014/ptvk2014-01.pdf. - Parviainen, Jaana, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jaakko Hakulinen, Janne Paavilainen, Antti Sand, Markku Turunen, Tuuli Keskinen, Jussi Okkonen, Arto Hippula & Roope Raisamo (2014) ”Valopeli: Lasten mielikuvitusta hyödyntävä ja liikkumiseen innostava pelisovellus”. In: Leena Krokfors, Marjaana Kangas & Kaisa Kopisto (Eds.), Oppiminen pelissä. Tampere: Vastapaino.
https://vastapaino.fi/sivu/tuote/oppiminen-pelissa/144504. - Mäyrä, Frans (2014) “Culture”. In: Mark J. P. Wolf & Bernard Perron (eds.), The Routledge Companion to Video Game Studies. New York & Oxon: Routledge. p. 293-300.
https://www.routledge.com/The-Routledge-Companion-to-Video-Game-Studies/Wolf-Perron/p/book/9780415533324. Author’s version: https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Culture.pdf. - Kinnunen, Jani & Mäyrä, Frans (2014) “Online Gambling and Data”. In: Pauliina Raento (Ed.), Gambling in Finland. Helsinki: Gaudeamus. p. 173-189.
https://www.gaudeamus.fi/gambling-in-finland/. - Koskimaa, Raine, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (2014) ”Introduction: Exploring Nordic Game Research”. In: Raine Koskimaa, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (eds.), Special Issue, Selected articles from Nordic DIGRA 2012. Transactions of the Digital Games Research Association 1(2).
http://todigra.org/index.php/todigra/article/view/18/15. - Mäyrä, Frans (2014) ”Gli studi culturali e il role-playing”. (Traduzione di Alessandra Farinella.) In: Andrea Castellani (ed.) Larp Graffiti. Preistoria e presente dei giochi di ruolo dal vivo. Conference book of the Italian Larp Symposium.
http://www.larpsymposium.org/wp-content/uploads/LG_08_Mayra.pdf. - Mäyrä, Frans, Jaakko Suominen ja Raine Koskimaa (2013) ”Pelitutkimuksen paikat: pelien tutkimuksen asettuminen kotimaiseen yliopistokenttään – Osa yksi: Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistot”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. Tampere: Tampereen yliopisto. pp. 125-133.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2013/ptvk2013_11.pdf. - Suominen, Jaakko, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Petri Saarikoski & Olli Sotamaa (2013) ”Pelitutkimuksen vuosikirja 2013 – Johdannoksi”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. Tampere: Tampereen yliopisto. pp. i-ii.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2013/ptvk2013_01.pdf. - Quandt, Thorsten, Vivian Chen, Frans Mäyrä & Jan Van Looy (2013) “(Multiplayer) Gaming Around the Globe? A Comparison of Gamer Surveys in Four Countries”. In: Thorsten Quandt & Sonja Kröger (eds.) Multiplayer: The Social Aspects of Digital Gaming. Oxon & New York: Routledge.
http://www.routledge.com/books/details/9780415828864/. - Mäyrä, Frans (2013) ”Aika, raha ja peliviihde: verkkopelaamisen harmit ja harmittomuus”. In: Pauliina Raento & Tuukka Tammi (eds.) Addiktioyhteiskunta: riippuvuus aikamme ilmiönä. Helsinki: Gaudeamus.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_aika_raha_peliviihde.pdf. - Mäyrä, Frans (2013) ”Monitieteisyys ja monimetodisuus pelien ja interaktiivisen verkkomedian tutkimuksessa”. In: Salla Laaksonen, Janne Matikainen & Minttu Tikka (eds.) Otteita verkosta: verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino.
http://www.vastapaino.fi/vp/index.php?page=shop.product_details&flypage=$flypage&product_id=424. - Kinnunen, Jani & Mäyrä, Frans (2012) “Verkkorahapelaaminen ja online-aineistot”. In: Pauliina Raento (ed.), Rahapelaaminen Suomessa: aiheet ja aineistot. Helsinki: Gaudeamus. 180-195.
http://www.gaudeamus.fi/raento_rahapelaaminen_suomessa/. - Mäyrä, Frans (2012) “The Global and Local in Fantastic New Media: The Case of Finland”. In: Sabine Coelsch-Foisner (ed.), New Directions in the European Fantastic. Winter Verlag.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra-Finnish-Game-Fantasy.pdf. - Mäyrä, Frans (2012) “Casual Games”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-casual-games.pdf. - Mäyrä, Frans (2012) “DiGRA”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-DiGRA.pdf. - Mäyrä, Frans (2012) “Immersion”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-immersion.pdf. - Mäyrä, Frans (2012). “Mobile Games”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-mobile-games.pdf. - Mäyrä, Frans (2012) “RPGs”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-RPGs.pdf. - Mäyrä, Frans (2011) “Games in the Mobile Internet: Towards Contextual Play”. In: Garry Crawford & Victoria Gosling & Ben Light (eds.), Online Gaming: Production, Play & Sociality. New York: Routledge.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Mobile_Contextual_Play.pdf. - Suominen Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Sotamaa, Olli & Turtiainen, Riikka (2011) ”Johdanto”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2011.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2011/ptvk2011-00.pdf. - Mäyrä, Frans (2011) “From the demonic tradition to art-evil in digital games: Monstrous pleasures in The Lord of the Rings Online”. In: Tanya Krzywinska, Esther MacCallum-Stewart & Justin Parsler (eds.), Ringbearers: The Lord of the Rings Online as Intertextual Narrative. Manchester University Press.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Ringbearers_demonic.pdf. - Mäyrä, Frans, Tanja Sihvonen, Janne Paavilainen, Hannamari Saarenpää, Annakaisa Kultima, Timo Nummenmaa, Jussi Kuittinen, Jaakko Stenros, Markus Montola, Jani Kinnunen & Antti Syvänen (2010) ”Monialainen pelitutkimus”. In: Sami Serola (ed.) Ote informaatiosta: johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen mediaan. Helsinki: BTJ Kustannus. 306-354.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Monialainen_pelitutkimus.pdf. - Ermi, Laura & Frans Mäyrä (2010) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion” [2010 version, with a new introduction]. In: DIGAREC Keynote-Lectures 2009/10, ed. by Stephan Günzel, Michael Liebe, and Dieter Mersch, Potsdam: University Press 2011, 088-115.
http://pub.ub.uni-potsdam.de/volltexte/2011/4983/. - Mäyrä, Frans (2010) “Gaming Culture at the Boundaries of Play. Review of ‘Cheating: Gaining Advantage in Videogames’ by Mia Consalvo, (MIT Press 2007).” Game Studies 10:10, April 2010.
http://gamestudies.org/1001/articles/mayra. - Suominen Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli (2010) ”Johdanto”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2010.
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2010/ptvk2010-00.pdf. - Mäyrä, Frans (2010) ”Pelit ja hyvä elämä”. Pelatkaa-erikoisnumero. Pelit 10/2010.
- Mäyrä, Frans (2010) ”Kehittyvän pelikulttuurin kahdet kasvot”. Suomen Kulttuurirahasto, Ryytipalsta.
http://www.skr.fi/default.asp?docId=18253. - Mäyrä, Frans (2009) “Hyvät pahat pelit”. In: Hyvä Paha Media – Käyttöopas kriittiseen medialukutaitoon. Helsinki: Suomen lasten ja nuorten säätiö. p. 19.
- Mäyrä, Frans (2009) “La experiencia de juego en contexto: Sobre los contextos socioculturales del juego digital”. In: Aranda, Daniel; Sánchez-Navarro, Jordi (eds.) Aprovecha el tiempo y juega. Algunas claves para entender los videojuegos, Barcelona: Editorial UOC. p. 129-143.
- Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli (2009) ”Johdanto”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. Tampere: Tampereen yliopisto.
http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/09/ptvk2009-00.pdf. - Mäyrä, Frans & Lankoski, Petri (2009) “Play in a Hybrid Reality: Alternative Approaches into Game Design”. In: Adriana de Souza e Silva and Daniel Sutko (eds.), Digital Cityscapes: Merging Digital and Urban Playspaces. New York: Peter Lang Publishers. p. 129-147.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Lankoski_Hybrid_Reality.pdf. - Mäyrä, Frans (2009) “Getting into the Game: Doing Multi-Disciplinary Game Studies”. In: Bernard Perron and Mark J.P. Wolf (eds.), The Video Game Theory Reader 2. New York: Routledge.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Multidisciplinary_Game_Studies_2009.pdf. - Mäyrä, Frans (2008) “Preserving the Virtual Cultural Heritage: Museums for the Games Literate Generations”. In: Making cultural Heritage Truly Inclusive, conference proceedings. Helsinki, Culture for All, 2008.
http://www.cultureforall.info/doc/conference_publication.pdf. - Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2007) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion”. In: Worlds in Play, eds., Suzanne de Castell and Jennifer Jenson. New York: Peter Lang Publishers, 2007.
- Mäyrä, Frans (2008) “Play in the Mobile Internet: Towards Contextual Gaming”. Paper presented in the Internet Research 9.0 conference, Copenhagen, October 15–18, 2008.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Contextual_Gaming_IR9-0.pdf. - Mäyrä, Frans (2007) “Viesti, kuva, peli: virtuaaliutopioista pelikulttuurien syntyyn” In: Tarkemmin katsoen: visuaalisen kulttuurin lukukirja, eds. Anita Seppä & Leena-Maija Rossi. Helsinki: Gaudeamus, 2007.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Digitaalisen_kulttuurin_kaari.pdf. - Mäyrä, Frans (2006) ”Huutoja pimeään huoneeseen. Kirja-arvio Robert Arpon teoksesta Internetin keskustelukulttuurit”. Avain – kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti 2/2006.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Arpo_arvio.pdf. - Mäyrä, Frans (2006) “Internet-pelaamisen muodonmuutos”. Hyvinvointikatsaus – tilastollinen aikakauslehti 4/2006.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_verkkopelaamisen_muodonmuutos.pdf. - Mäyrä, Frans (2006) “Pelien kehitys ja tutkimus murrosvaiheessa”. Aamulehti, alakerta-artikkeli, 9.6.2006.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/pelikehitys_aamulehti.pdf. - Mäyrä, Frans (2006) “Pelikulttuurit ja tietoyhteiskunnan muutos”. Tiedosta, 1:2006.
http://www.tieke.fi/tiedosta-lehti/?ARTICLE_NUM=18133. - Mäyrä, Frans (2006) “A Moment in the Life of a Generation: Why Game Studies Now?”. Games and Culture 1(1).
http://gac.sagepub.com/cgi/reprint/1/1/103. - Mäyrä, Frans, Jukka Vanhala & Ilpo Koskinen (2005) “Proactive Computing in the Home Environment”. ACM Interactions, 12:4 (July – August 2005).
http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1070981&coll=Portal&dl=ACM&CFID=76462848&CFTOKEN=95099491. - Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Players’ Emotional Experiences with Digital Games”. In: Digital Arts and Culture DAC 2005 Conference Proceedings.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Ermi-Mayra-DAC2005.pdf. - Sotamaa, Olli & Ermi, Laura & Jäppinen, Anu & Laukkanen, Tero & Nummela, Jani & Mäyrä, Frans (2005) “The Role of Players in Game Design: A Methodological Perspective”. In: Digital Arts and Culture DAC 2005 Conference Proceedings.
http://people.uta.fi/~tlolso/documents/dac2005_sotamaa_et_al.pdf - Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Digitaaliset pelit nuorten arjessa”. Nuorisotutkimus 3:2005.
- Kuusela, Kristo & Koskinen, Ilpo & Battarbee, Katja & Soronen, Anne & Mikkonen, Jussi & Mäyrä, Frans (2005) “Pragmatic Aesthetics as a Design Resource for Proactive Information Technology”. In: Designing Pleasurable Products Conference DPPI 2005 Proceedings.
- Mäyrä, Frans (2005) “Johdanto: nopea viillos kauhuun” (“Introduction to Horror”). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/nopea_viillos_05.pdf. - Mäyrä, Frans (2005) “William Peter Blatty” (Biographical article). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
- Mäyrä, Frans (2005) “Angela Carter” (Biographical article). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds., BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
- Mäyrä, Frans & Tere Vadén & Ilpo Koskinen (2005) “Introduction: Living in Metamorphosis – The Whys and Hows of Proactive Home Design Research”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
- Mäyrä, Frans & Vadén, Tere (2005) “The Ethics of Proactive Technology”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
- Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo (2005) “Epilogue: Reflections from the First Year”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
- Mäyrä, Frans (2005) “Monipolvinen tietokoneharrastuksen historia: arvio Petri Saarikosken kirjasta Koneen lumo – mikrotietokoneharrastus Suomessa 1970-luvulta 1990-luvun puoliväliin” (book review). Tekniikan Waiheita: teknologian historian aikakauslehti, 1/2005.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Tekniikan_Waiheita_Kirja-arvio_Saarikoski.pdf. - Mäyrä, Frans (2005) “The City Shaman Dances with Virtual Wolves – Researching Pervasive Mobile Gaming”. Receiver Magazine, #12, 2005.
- Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005) “Digitaaliset lelut ja maailmat: pelaamisen vetovoima” (“Digital Games and Worlds: Attractions of Playing”). In: Lapsuus mediamaailmassa, Gaudeamus, 2005.
- Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005) “Mediakasvu ja pelaamisen hallinta” (“The Media Growth and Control of Playing”). In: Lapsuus mediamaailmassa, Gaudeamus, 2005.
- Mäyrä, Frans (2005) “Pelien ja elämysten tietoyhteiskunta? Tietoyhteiskuntakäsitteen arkipäivästä”. In: Tietoyhteiskunta: myytit ja todellisuus, Antti Kasvio, Tommi Inkinen & Hanna Liikala, eds., Tampere University Press, 2005.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_pelien_ja_elamysten_tietoyhteiskunta.pdf. - Mäyrä, Frans (2004) “Virtuaaliset pelit ja leikit”. In: Leikin pikkujättiläinen, Liisa Piironen, ed. Helsinki: WSOY, 2004.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Digitaaliset_pelit_ja_leikit.pdf. - Mäyrä, Frans (2004) “Foreword” In: Beyond Role and Play: Tools, Toys and Theory for Harnessing the Imagination, eds. Markus Montola & Jaakko Stenros. Helsinki: Solmukohta’04. Ropecon ry, 2004.
- Mäyrä, Frans (2003) “EduGames – tulevaisuuden oppimismenetelmä?” (“EduGames – the Learning Method of the Future?”) In: TUOVI: ITK’03 Tutkijatapaamisen artikkelit. Eds. Jarmo Levonen & Tiina Järvinen. Hypermedia Laboratory Net Series 3. Tampere: University of Tampere, 2003.
http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5696-3.pdf. - Mäyrä, Frans (2003) “Digitaalisen elämän jäljillä”. eTampere, on-line article, 2.6.2003.
- Mäyrä, Frans (2003) “Minun Tampereeni”. Tampere-Talon Uutisia, May 2003.
- Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2003) “Mikä nuoria peleissä viehättää?” (“What Fascinates Young People in Games?”) In: Nuorten elinolot 3: Teknologisoituva nuoruus. Ed. Sonja Kangas & T. Kuure. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 2003.
- Mäyrä, Frans (2002) “Nettikulttuuri, pelit ja mediakasvatus” (“Net Culture, Games and Media Education”). In: Median sylissä – kirjoituksia lasten mediakasvatuksesta, ed. Sara Sintonen. Helsinki: Finn Lectura, 2002.
- Mäyrä, Frans (2002) “All Your Base Are Belong to Us (Introduction to Digital Game Studies)”. In: Computer Games and Digital Cultures Conference Proceedings, 2002.
http://www.digra.org/digital-library/publications/introduction-all-your-base-are-belong-to-us/. - Mäyrä, Frans (2002) “Digital Culture – The symptom or the Cure?” Critic’s News, 2/2002. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/digital_culture_02.pdf
- Mäyrä, Frans (2002) Keyword article “(Virtuaali)yhteisö” (Virtual)”Community”. mediumi 1.1, 2002. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mediumi_Avainsana_Yhteiso.pdf.
- Mäyrä, Frans (2001) “eTampere – monikasvoinen tulevaisuus” (eTampere – the Many-faced Future” & “Netti-Nysse – tietoyhteiskuntaa katutasolla” (Netti-Nysse – Information Society at the Street Level). mediumi 1.0, 2001.
- Mäyrä, Frans (2001) “Kiikarissa kulttuurinen oppijuus. Kokemuksia mediakulttuurin verkko-opinnoista” (Looking Glass at the Cultural Learning – Experiences in the Online Studies of Media Culture). Aikuiskasvatuksen vuosikirja 2001. Helsinki: KVS, 2001.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/kulttuurinen_oppijuus01.pdf. - Mäyrä, Frans (2001) “Tutkimusretki fantasiaan” (“Exploration into Fantasy”). Peili 2/2001.
- Mäyrä, Frans (2001) “Verkkoympäristö ja oppimisen kulttuurit” (“The Network Environment and the Cultures of Learning”). In: Oppiminen verkossa. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2001.
- Mäyrä, Frans (2001) “Muodonmuuttajien maat. Moniulotteinen roolipelikulttuuri” (“The Countries of Shapeshifters – The Many-Dimensional Culture of Role-Players”). In: Kulttikirja. Tutkimuksia nykyajan kultti-ilmiöistä. Ed. Tuija Saresma & Urpo Kovala. Helsinki: SKS, 2003. p. 85-111.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_muodonmuuttajat_03.pdf. - Mäyrä, Frans (2001) “Pirulle pikkusormi? Elokuvan tulevaisuus digitaalisena peliteollisuutena” (“Little Finger to the Devil? The Future of Cinema as Digital Game Industry”). AVEKin uutiset 1/2001.
- Mäyrä, Frans (2000) “Median verkossa: audiovisuaalista mediakulttuuria verkko-opintoina” (“In the Net of Media – Audiovisual Media Culture as Online Studies”). Aikuiskasvatus 2/2000
- Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans (1999) Introduction “Kulttuuri muodonmuutosten ajalla” (“Culture at the Time of Transformations”). In: Johdatus digitaaliseen kulttuuriin. Tampere: Vastapaino, 1999.
- Mäyrä, Frans (1999) “Internetin kulttuurinen luonne: kaaosherroja ja verkonkutojia” (“The Cultural Character of the Internet – Chaos Lords and Weavers of the Net”). In: Johdatus digitaaliseen kulttuuriin. Tampere: Vastapaino 1999.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Internetin_kulttuurinen_luonne99.pdf. - Mäyrä, Frans (1999) “Nykykauhun iloiset pirut – kauhukulttuurin muuttuva minähirviö” (“The Merry Devils of Contemporary Horror: the Changing Self-Monsters in Horror Culture”). In: Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV 51:2, SKS 1999.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/nykykauhu99.pdf. - Mäyrä, Frans (1999) “Tunteet(on) kirjallisuudentutkimus? – kysymys kognitosentrismin kritiikistä” (“The (Un)Emotional Literary Studies? A Question of Critique for Cognitocentrism”). In: Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV 51:2. Helsinki: SKS, 1999.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/tunteet99.pdf. - Mäyrä, Frans (1999) “Riemuitseva hirviö – pahan voimien poetiikkaa” (“The Exulting Monster – About the Poetics of Evil”). In: Missä mennään? Kirjallisuuden lajeja ja ilmiöitä, eds. Eskola, Granlund & Ihonen. Tampere: TaJu, 1999.
https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/riemuitseva_hirvio_1997.pdf. - Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo (1997) Introduction “Kolmiääninen johdanto Koneihmiseen” (“The Three-Voiced Introduction to the Man-Machine”). In: Koneihminen. Jyväskylä: Atena, 1997.
- Mäyrä, Frans (1997) “Sähködemoni ja koneihminen: matka hyvän ja pahan tuolle puolen” (“The Electric Demon and the Man-Machine: A Journey Beyond Good and Evil”). In: Koneihminen. Jyväskylä: Atena, 1997.
- Mäyrä, Frans (1997) “Tragedian daimonista tekstin demonisuuteen” (“From the Daimon of Tragedy into the Demonic Text”). niin&näin 4/97, the philosophical periodical.
- Mäyrä, Frans (1996) “Veren kirjat – kauhukulttuurin paradokseja” (“Books of Blood – the Paradoxes in Horror Culture”). In: Norkola & Rikkinen, eds., Sivupolkuja. Helsinki: SKS, 1996.
- Mäyrä, Frans (1995) “Tarinoiden taikapiiri: Sanataiteen perusopetus” (“The Magic Circle of Stories – the Basic Training of Creative Writing”). In: Puumerkistä sähköpostiin, Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja XLI, 1995.
- Mäyrä, Frans (1994) “Koneihminen – kone vai ihminen: koneet ovat osa alitajuntaamme” (“Man-Machine – Machine or Man: Machines are a Part of Our Subconsciousness”). Kulttuuritutkimus 11 [1994]:2.
- Mäyrä, Frans (1992) “Järjen Isä älä lastasi vihaa: kristillisen rationalismin kuolintuskat W.P. Blattyn Manaajassa” (“Father of Reason, Do Not Hate Your Child – the Christian Rationalism’s Pangs of Death in W.P.Blatty’s The Exorcist”). In: Mehtonen and Savolainen, eds., Haamulinnan perillisiä. Helsinki: Kirjastopalvelu, 1992.
5. Substantial Scholarly Online Publications:
- Kinnunen, Jani, Satu Prykäri & Frans Mäyrä (2024) ”Pelaajabarometri 2024: seurapelaamisen vastaisku”. TRIM Research Reports 32. Tampere: Tampereen yliopisto.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3742-1 - Kinnunen, Jani, Milla Tuomela & Frans Mäyrä (2022) ”Pelaajabarometri 2022: Kohti uutta normaalia”. TRIM Research Reports 31. Tampere: Tampereen yliopisto.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2732-3 - Kinnunen, Jani, Kirsi Taskinen & Frans Mäyrä (2020) ”Pelaajabarometri 2020: Pelaamista koronan aikaan”. TRIM Research Reports 29. Tampere: Tampereen yliopisto.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1786-7 - Kinnunen, Jani, Pekka Lilja & Frans Mäyrä (2018) “Pelaajabarometri 2018 – Monimuotoistuva mobiilipelaaminen”. TRIM Research Reports 28. Tampere: University of Tampere.
http://tampub.uta.fi/handle/10024/104293 - Mäyrä, Frans, Juho Karvinen & Laura Ermi (2016) “Pelaajabarometri 2015 – Lajityyppien suosio”. TRIM Research Reports 21. Tampere: University of Tampere.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0153-8 - Tyni, Heikki, Annakaisa Kultima, Timo Nummenmaa, Kati Alha, Ville Kankainen & Frans Mäyrä (2016) ”Hybrid Playful Experiences: Playing between Material and Digital – Hybridex Project, Final Report”. TRIM Research Reports 19. Tampere: University of Tampere. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0081-4
- Mäyrä, Frans & Ermi, Laura (2014) “Pelaajabarometri 2013 – Mobiilipelaamisen nousu”. TRIM Research Reports 11. Tampere: Tampereen yliopisto.
- Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2011) “Pelaajabarometri 2011 – Pelaamisen muutos”. TRIM Research Reports 6. Tampere: Tampereen yliopisto.
- Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2009) “Pelaajabarometri 2009 – Pelaaminen Suomessa”. Interaktiivisen median tutkimuksia 3. Tampere: Tampere University Press.
- Mäyrä, Frans & team (2009) Pelitieto.net. An online games literacy course for educators. Ministry of Education, eOppimiskeskus & University of Tampere.
- Svartsjö, Mikko, Kinnunen, Jani, Paloheimo, Eetu & Mäyrä, Frans (2008) ”Järjellä vai tunteella? Nettipokerin pelikokemus ja pelaamisen hallinta”. Raportteja-sarja, 24/2008. Stakes : Helsinki 2008.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/77919/R24-2008-VERKKO.pdf - Kallio, Kirsi Pauliina & Kaipainen, Kirsikka & Mäyrä, Frans (2007) “Gaming Nation? Piloting the International Study of Games Cultures in Finland”. Hypermedia Laboratory Net Series, 14. University of Tampere, 2007.
- Mäyrä, Frans (2004) M1 Introduction to the History and Culture of Digital Games. Master’s Course in Digital Games Research and Design. University of Tampere online course 2004; no longer available online.
- Ermi, Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2004) “Pelien voima ja pelaamisen hallinta. Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina”. Hypermedialaboratorion verkkojulkaisuja 6. Tampereen yliopisto, 2004.
http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5939-3 - Järvinen, Aki & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2002) “Communication and Community in Digital Entertainment Services. Prestudy Research Report”. Hypermedia Laboratory Net Series 2. University of Tampere, 2002.
http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5432-4 - Mäyrä, Frans (1999-2002) “P1 Johdatus audiovisuaaliseen mediakulttuuriin.” Introduction to the Audiovisual Media Culture, University of Tampere online course 1999-2002; no longer available online.
- Mäyrä, Frans (1999-2002) “P5 Mediakulttuurin uudet muodot.” New Forms of Media Culture, University of Tampere online course 1999-2002; no longer available online.