Publications

List of Publications

See also: CV and publications as a single PDF.

  1. Scientific Monographs and Anthologies
  2. Articles in Refereed Books, Journals and Conferences
  3. Forthcoming Work
  4. Articles in Edited Books and Other Non-Refereed Publications
  5. Substantial Scholarly Online Publications

Also: information in the TuniCris database; public profile of citation information in Google Scholar.

1. Scientific Monographs, Anthologies and Journal Special Issues:

    •  
    • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2023) Pelitutkimuksen vuosikirja 2023. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2023.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
      https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/10746.
    • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen, Tanja Välisalo and Petri Saarikoski (Eds.) (2022) Pelitutkimuksen vuosikirja 2022. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2022.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
      https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/8827
    • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2021) Pelitutkimuksen vuosikirja 2021. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2021.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
      https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/7755
    • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2020) Pelitutkimuksen vuosikirja 2020. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2020.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura. Online:
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2020.
    • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2019) Pelitutkimuksen vuosikirja 2019. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2019.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2019
    • Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2018) Pelitutkimuksen vuosikirja 2018. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2018.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2018
    • Mäyrä, Frans & Olli Sotamaa (Eds.) (2017) Special Issue: Reflecting and Evaluating Game Studies. Games & Culture 12(6).
      http://journals.sagepub.com/toc/gaca/12/6.
    • Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2017) Pelitutkimuksen vuosikirja 2017. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2017.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2017
    • Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2016
    • Koskimaa, Raine, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2015
    • Hatavara, Mari, Matti Hyvärinen, Maria Mäkelä, Frans Mäyrä (eds.) (2016) Narrative Theory, Literature, and New Media: Narrative Minds and Virtual Worlds. New York: Routledge. http://www.taylorandfrancis.com/books/details/9781138854147/
    • Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2014) Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2014.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2014
    • Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Suominen, Jaakko (2014) Special Issue, Selected articles from Nordic DIGRA 2012. Transactions of the Digital Games Research Association 1(2).
      http://todigra.org/index.php/todigra/issue/view/2
    • Mäyrä, Frans, Heljakka, Katriina & Seisto, Anu (2014) Special Issue: Physical and Digital in Games and Play. Transactions of the Digital Games Research Association 1(3).
      http://todigra.org/index.php/todigra/issue/view/3
    • Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2013) Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2013.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013
    • Mäyrä, Frans, Holopainen, Jussi & Jokobsson, Mikael (Eds.) (2012) Symposium (Special Issue): Research Methodology in Gaming. Simulation & Gaming 43:3.
      http://journals.sagepub.com/toc/sag/43/3
    • Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Turtiainen, Riikka, eds. (2012) Pelitutkimuksen vuosikirja 2012. (Finnish Yearbook of Game Studies 2012.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2012
    • Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Sotamaa, Olli & Turtiainen, Riikka, eds. (2011) Pelitutkimuksen vuosikirja 2011. (Finnish Yearbook of Game Studies 2011.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2011
    • Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli, eds. (2010) Pelitutkimuksen vuosikirja 2010. (Finnish Yearbook of Game Studies 2010.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2010
    • Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli, eds. (2009) Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. (Finnish Yearbook of Game Studies 2009.) Tampere: Tampereen yliopisto.
      http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2009
    • Mäyrä, Frans (2008) Introduction to Game Studies: Games in Culture. London & NY: Sage Publications, 2008.
      Gamestudiesbook.net.
    • Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo, eds. (2005) The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments. Tampere: Tampere University Press, 2005.
    • Lahikainen, Anja Riitta, Hietala, Pentti, Inkinen, Tommi, Kangassalo, Marjatta, Kivimäki, Riikka & Mäyrä, Frans, eds. (2005) Lapsuus mediamaailmassa: Näkökulmia lasten tietoyhteiskuntaan (Childhood in the World of Media: Views into Children’s Information Society.) Helsinki: Gaudeamus, 2005.
    • Mäyrä, Frans, ed. (2002) Computer Games and Digital Cultures Conference Proceedings. Tampere: Tampere University Press.
    • Mäyrä, Frans Ilkka (1999) Demonic Texts and Textual Demons: The Demonic Tradition, the Self, and Popular Fiction. Tampere: Tampere University Press.
      https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Demon_2005/
    • Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans Ilkka, eds. (1999) Johdatus digitaaliseen kulttuuriin (Introduction to the Digital Culture.) Tampere: Vastapaino.
    • Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo, eds. (1997) Koneihminen: kirjoituksia kulttuurista ja fiktiosta koneen aikakaudella (Man-Machine: Writings about Culture and Fiction in the Era of Machine.) Jyväskylä: Atena.
    • Mäyrä, Frans (1996) Kiehtova ja kauhea demoni – kohti tekstin demonisten piirteiden analyysiä (Terrible and Tempting Demon: Towards the Analysis of the Demonic Features of a Text.) Publications in Comparative Literature 31. Tampere: University of Tampere.

    2. Articles in Refereed Books, Journals and Conferences:

      •  

      3. Forthcoming Work:

      • Mäyrä, Frans (forthcoming). “Mobile Gaming”. The Palgrave Encyclopedia of Cyberpsychology.

      4. Articles in Edited Books and Non-Refereed Publications:

      • Mäyrä, Frans (2024) “Game Theories”. Science 384 (6703): 1413–1413. https://doi.org/10.1126/science.adp8564.
      • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2023) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2023) Pelitutkimuksen vuosikirja 2023. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2023.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura.
        https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/141820.
      • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2022) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen, Tanja Välisalo and Petri Saarikoski (Eds.) (2022) Pelitutkimuksen vuosikirja 2022. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2022.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura.
        https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/125382
      • Mäyrä, Frans (2022) “Pelikulttuurien tutkimuksen historiaa”. (pp. 35-62.) In: Usva Friman, Jonne Arjoranta, Jani Kinnunen, Katriina Heljakka & Jaakko Stenros (eds.) Pelit kulttuurina. Tampere: Vastapaino.
        Mäyrä-Pelikulttuurien_tutkimuksen_historiaa.pdf
      • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2021) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2021) Pelitutkimuksen vuosikirja 2021. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2021.) Tampere: Suomen pelitutkimuksen seura.
        https://pelitutkimus.journal.fi/article/view/112193/66359
      • Mäyrä, Frans (2021) “Hybridien verkoissa – toimijuus digitaalisissa pelikulttuureissa”. In: Mika Laakkonen (ed.) Informaatioteknologian filosofia, etiikka ja digitalisoitunut yhteiskunta. SoPhi, 146. Jyväskylä: University of Jyväskylä. (pp. 195-213.)
        http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8804-3
      • Mäyrä, Frans (2021) [several new and updated short encyclopedia articles] “Finland”, “casual games”, “Digital Games Research Association (DiGRA)”, “immersion”, “mobile games”, “role-playing games (RPGs)”. In: Mark J.P. Wolf (Ed.), Encyclopedia of Video Games: The Culture, Technology, and Art of Gaming, 2nd Edition. Greenwood/ABC-Clio.
      • Mäyrä, Frans (2021) “O ensino de game studies: experiências e lições em Tampere. In: P. Gobira; L. Santaella (Eds.). Jogos digitais: suas realidades lúdicas e múltiplas. (pp. 125-140.) Belo Horizonte, Brazil: LPF/UEMG.
      • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (2020) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen and Tanja Välisalo (Eds.) (2020) Pelitutkimuksen vuosikirja 2020. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2020.) Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2020/johdanto-2020
      • Mäyrä, Frans & Kati Alha (2020) “Mobile Gaming”. In: Rachel Kowert & Thorsten Quandt (eds.) The Video Game Debate 2. London & New York: Routledge.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra-Alha_Mobile-Gaming.pdf
      • Mäyrä, Frans (2020) “Maailma muuttaa pelejä – ja pelit maailmaa”. Demokraatti 21/20 (26.11.2020).
      • Mäyrä, Frans (2020) “My Path to Game Studies”. In: Nobushige Kobayashi (ed.), デジタルゲーム研究入門 [Introduction to Digital Game Research]. Kyoto: Minerva Shobo.
      • Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2019) ”Johdanto”. In: Jonne Arjoranta, Usva Friman, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2019) Pelitutkimuksen vuosikirja 2019. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2019.) Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2019/johdanto-2019
      • Mäyrä, Frans & Heikki Tyni (2019) “Transmedial Playthings: Games, Toys and Playful Engagement in Storyworlds” In: Coelsch-Foisner, Sabine, and Christopher Herzog, eds. Transmedialisierung: Wissenschaft und Kunst. Kulturelle Dynamiken / Cultural Dynamics. Heidelberg: Universitätsverlag Winter (2019).
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Transmedial-Playthings.pdf.
      • Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2018) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2018) Pelitutkimuksen vuosikirja 2018. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2018.) Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2018/johdanto-2018
      • Mäyrä, Frans & Olli Sotamaa (2017) “Need for Perspective: Introducing the Special Issue ‘Reflecting and Evaluating Game Studies’”. Games & Culture 12(6), pp. 495-498.
        http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1555412016672780.
      • Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2017) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2017) Pelitutkimuksen vuosikirja 2017. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2017.) Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2017/johdanto-2017
      • Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (2016) ”Johdanto”. In: Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa & Jaakko Suominen (Eds.) (2016) Pelitutkimuksen vuosikirja 2016. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2016.) Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2016/johdanto
      • Koskimaa, Raine, Jonne Arjoranta, Usva Friman, J. Tuomas Harviainen, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (2015) ”Johdanto: leikin ja pelin rajankäyntiä”. In: Raine Koskimaa, Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman & Arjoranta, Jonne (Eds.) (2015) Pelitutkimuksen vuosikirja 2015. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2015.) Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2015/johdanto-leikin-ja-pelin-rajankayntia/.
      • Mäyrä, Frans (2015) “Mobile Games”. In: Robin Mansell et al. (Eds.), International Encyclopedia of Digital Communication & Society. Wiley-Blackwell (2015).
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mobile_Games.pdf
      • Mäyrä, Frans (2015) “The Culture and Identity of Casual Online Play”. In: Frissen, V., Lammes, S., Lange, M. d., Mul, J. d., & Raessens, J. (Eds.), Playful Identities: The ludification of digital media cultures. Amsterdam: Amsterdam University Press. pp. 321-336.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Playful_Identities_article.pdf.
      • Suominen, Jaakko, Frans Mäyrä, Raine Koskimaa, Petri Saarikoski & Olli Sotamaa (2014) ”Pelimaailmoista maailman pelillistymiseen – pelitutkimuksen ja pelikulttuurin muutoslinjoja”. In: Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Saarikoski, Petri & Sotamaa, Olli (Eds.) (2014) Pelitutkimuksen vuosikirja 2014. (The Finnish Yearbook of Game Studies 2014.) Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2014/ptvk2014-01.pdf.
      • Parviainen, Jaana, Sari Yrjänäinen, Frans Mäyrä, Jaakko Hakulinen, Janne Paavilainen, Antti Sand, Markku Turunen, Tuuli Keskinen, Jussi Okkonen, Arto Hippula & Roope Raisamo (2014) ”Valopeli: Lasten mielikuvitusta hyödyntävä ja liikkumiseen innostava pelisovellus”. In: Leena Krokfors, Marjaana Kangas & Kaisa Kopisto (Eds.), Oppiminen pelissä. Tampere: Vastapaino.
        https://vastapaino.fi/sivu/tuote/oppiminen-pelissa/144504.
      • Mäyrä, Frans (2014) “Culture”. In: Mark J. P. Wolf & Bernard Perron (eds.), The Routledge Companion to Video Game Studies. New York & Oxon: Routledge. p. 293-300.
         https://www.routledge.com/The-Routledge-Companion-to-Video-Game-Studies/Wolf-Perron/p/book/9780415533324. Author’s version: https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Culture.pdf.
      • Kinnunen, Jani & Mäyrä, Frans (2014) “Online Gambling and Data”. In: Pauliina Raento (Ed.), Gambling in Finland. Helsinki: Gaudeamus. p. 173-189.
         https://www.gaudeamus.fi/gambling-in-finland/.
      • Koskimaa, Raine, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (2014) ”Introduction: Exploring Nordic Game Research”. In: Raine Koskimaa, Frans Mäyrä & Jaakko Suominen (eds.), Special Issue, Selected articles from Nordic DIGRA 2012. Transactions of the Digital Games Research Association 1(2).
        http://todigra.org/index.php/todigra/article/view/18/15.
      • Mäyrä, Frans (2014) ”Gli studi culturali e il role-playing”. (Traduzione di Alessandra Farinella.)  In: Andrea Castellani (ed.) Larp Graffiti. Preistoria e presente dei giochi di ruolo dal vivo. Conference book of the Italian Larp Symposium.
        http://www.larpsymposium.org/wp-content/uploads/LG_08_Mayra.pdf.
      • Mäyrä, Frans, Jaakko Suominen ja Raine Koskimaa (2013) ”Pelitutkimuksen paikat: pelien tutkimuksen asettuminen kotimaiseen yliopistokenttään – Osa yksi: Jyväskylän, Tampereen ja Turun yliopistot”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. Tampere: Tampereen yliopisto. pp. 125-133.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2013/ptvk2013_11.pdf.
      • Suominen, Jaakko, Raine Koskimaa, Frans Mäyrä, Petri Saarikoski & Olli Sotamaa (2013) ”Pelitutkimuksen vuosikirja 2013 – Johdannoksi”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2013. Tampere: Tampereen yliopisto. pp. i-ii.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2013/ptvk2013_01.pdf.
      • Quandt, Thorsten, Vivian Chen, Frans Mäyrä & Jan Van Looy (2013) “(Multiplayer) Gaming Around the Globe? A Comparison of Gamer Surveys in Four Countries”. In: Thorsten Quandt & Sonja Kröger (eds.) Multiplayer: The Social Aspects of Digital Gaming. Oxon & New York: Routledge.
        http://www.routledge.com/books/details/9780415828864/.
      • Mäyrä, Frans (2013) ”Aika, raha ja peliviihde: verkkopelaamisen harmit ja harmittomuus”. In: Pauliina Raento & Tuukka Tammi (eds.) Addiktioyhteiskunta: riippuvuus aikamme ilmiönä. Helsinki: Gaudeamus.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_aika_raha_peliviihde.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2013) ”Monitieteisyys ja monimetodisuus pelien ja interaktiivisen verkkomedian tutkimuksessa”. In: Salla Laaksonen, Janne Matikainen & Minttu Tikka (eds.) Otteita verkosta: verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino.
        http://www.vastapaino.fi/vp/index.php?page=shop.product_details&flypage=$flypage&product_id=424.
      • Kinnunen, Jani & Mäyrä, Frans (2012) “Verkkorahapelaaminen ja online-aineistot”. In: Pauliina Raento (ed.), Rahapelaaminen Suomessa: aiheet ja aineistot. Helsinki: Gaudeamus. 180-195.
        http://www.gaudeamus.fi/raento_rahapelaaminen_suomessa/.
      • Mäyrä, Frans (2012) “The Global and Local in Fantastic New Media: The Case of Finland”. In: Sabine Coelsch-Foisner (ed.), New Directions in the European Fantastic. Winter Verlag.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra-Finnish-Game-Fantasy.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2012) “Casual Games”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-casual-games.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2012) “DiGRA”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-DiGRA.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2012) “Immersion”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-immersion.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2012). “Mobile Games”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-mobile-games.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2012) “RPGs”. In: Mark Wolf (ed.), Encyclopedia of Video Games. Greenwood Press/ABC-Clio.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/M%C3%A4yr%C3%A4-RPGs.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2011) “Games in the Mobile Internet: Towards Contextual Play”. In: Garry Crawford & Victoria Gosling & Ben Light (eds.), Online Gaming: Production, Play & Sociality. New York: Routledge.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Mobile_Contextual_Play.pdf.
      • Suominen Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans, Sotamaa, Olli & Turtiainen, Riikka (2011) ”Johdanto”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2011.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2011/ptvk2011-00.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2011) “From the demonic tradition to art-evil in digital games: Monstrous pleasures in The Lord of the Rings Online”. In: Tanya Krzywinska, Esther MacCallum-Stewart & Justin Parsler (eds.), Ringbearers: The Lord of the Rings Online as Intertextual Narrative. Manchester University Press.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Ringbearers_demonic.pdf.
      • Mäyrä, Frans, Tanja Sihvonen, Janne Paavilainen, Hannamari Saarenpää, Annakaisa Kultima, Timo Nummenmaa, Jussi Kuittinen, Jaakko Stenros, Markus Montola, Jani Kinnunen & Antti Syvänen (2010) ”Monialainen pelitutkimus”. In: Sami Serola (ed.) Ote informaatiosta: johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen mediaan. Helsinki: BTJ Kustannus. 306-354.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Monialainen_pelitutkimus.pdf.
      • Ermi, Laura & Frans Mäyrä (2010) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion” [2010 version, with a new introduction]. In: DIGAREC Keynote-Lectures 2009/10, ed. by Stephan Günzel, Michael Liebe, and Dieter Mersch, Potsdam: University Press 2011, 088-115.
        http://pub.ub.uni-potsdam.de/volltexte/2011/4983/.
      • Mäyrä, Frans (2010) “Gaming Culture at the Boundaries of Play. Review of ‘Cheating: Gaining Advantage in Videogames’ by Mia Consalvo, (MIT Press 2007).” Game Studies 10:10, April 2010.
        http://gamestudies.org/1001/articles/mayra.
      • Suominen Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli (2010) ”Johdanto”. Pelitutkimuksen vuosikirja 2010.
        http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja2010/ptvk2010-00.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2010) ”Pelit ja hyvä elämä”. Pelatkaa-erikoisnumero. Pelit 10/2010.
      • Mäyrä, Frans (2010) ”Kehittyvän pelikulttuurin kahdet kasvot”. Suomen Kulttuurirahasto, Ryytipalsta.
        http://www.skr.fi/default.asp?docId=18253.
      • Mäyrä, Frans (2009) “Hyvät pahat pelit”. In: Hyvä Paha Media – Käyttöopas kriittiseen medialukutaitoon. Helsinki: Suomen lasten ja nuorten säätiö. p. 19.
      • Mäyrä, Frans (2009) “La experiencia de juego en contexto: Sobre los contextos socioculturales del juego digital”. In: Aranda, Daniel; Sánchez-Navarro, Jordi (eds.) Aprovecha el tiempo y juega. Algunas claves para entender los videojuegos, Barcelona: Editorial UOC. p. 129-143.
      • Suominen, Jaakko, Koskimaa, Raine, Mäyrä, Frans & Sotamaa, Olli (2009) ”Johdanto”. In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. Tampere: Tampereen yliopisto.
        http://www.pelitutkimus.fi/wp-content/uploads/2009/09/ptvk2009-00.pdf.
      • Mäyrä, Frans & Lankoski, Petri (2009) “Play in a Hybrid Reality: Alternative Approaches into Game Design”. In: Adriana de Souza e Silva and Daniel Sutko (eds.), Digital Cityscapes: Merging Digital and Urban Playspaces. New York: Peter Lang Publishers. p. 129-147.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Lankoski_Hybrid_Reality.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2009) “Getting into the Game: Doing Multi-Disciplinary Game Studies”. In: Bernard Perron and Mark J.P. Wolf (eds.), The Video Game Theory Reader 2. New York: Routledge.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Multidisciplinary_Game_Studies_2009.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2008) “Preserving the Virtual Cultural Heritage: Museums for the Games Literate Generations”. In: Making cultural Heritage Truly Inclusive, conference proceedings. Helsinki, Culture for All, 2008.
        http://www.cultureforall.info/doc/conference_publication.pdf.
      • Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2007) “Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion”. In: Worlds in Play, eds., Suzanne de Castell and Jennifer Jenson. New York: Peter Lang Publishers, 2007.
      • Mäyrä, Frans (2008) “Play in the Mobile Internet: Towards Contextual Gaming”. Paper presented in the Internet Research 9.0 conference, Copenhagen, October 15–18, 2008.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Contextual_Gaming_IR9-0.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2007) “Viesti, kuva, peli: virtuaaliutopioista pelikulttuurien syntyyn” In: Tarkemmin katsoen: visuaalisen kulttuurin lukukirja, eds. Anita Seppä & Leena-Maija Rossi. Helsinki: Gaudeamus, 2007.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Digitaalisen_kulttuurin_kaari.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2006) ”Huutoja pimeään huoneeseen. Kirja-arvio Robert Arpon teoksesta Internetin keskustelukulttuurit”. Avain – kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti 2/2006.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Arpo_arvio.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2006) “Internet-pelaamisen muodonmuutos”. Hyvinvointikatsaus – tilastollinen aikakauslehti 4/2006.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_verkkopelaamisen_muodonmuutos.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2006) “Pelien kehitys ja tutkimus murrosvaiheessa”. Aamulehti, alakerta-artikkeli, 9.6.2006.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/pelikehitys_aamulehti.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2006) “Pelikulttuurit ja tietoyhteiskunnan muutos”. Tiedosta, 1:2006.
        http://www.tieke.fi/tiedosta-lehti/?ARTICLE_NUM=18133.
      • Mäyrä, Frans (2006) “A Moment in the Life of a Generation: Why Game Studies Now?”. Games and Culture 1(1).
        http://gac.sagepub.com/cgi/reprint/1/1/103.
      • Mäyrä, Frans, Jukka Vanhala & Ilpo Koskinen (2005) “Proactive Computing in the Home Environment”. ACM Interactions, 12:4 (July – August 2005).
        http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1070981&coll=Portal&dl=ACM&CFID=76462848&CFTOKEN=95099491.
      • Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Players’ Emotional Experiences with Digital Games”. In: Digital Arts and Culture DAC 2005 Conference Proceedings.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Ermi-Mayra-DAC2005.pdf.
      • Sotamaa, Olli & Ermi, Laura & Jäppinen, Anu & Laukkanen, Tero & Nummela, Jani & Mäyrä, Frans (2005) “The Role of Players in Game Design: A Methodological Perspective”. In: Digital Arts and Culture DAC 2005 Conference Proceedings.
        http://people.uta.fi/~tlolso/documents/dac2005_sotamaa_et_al.pdf
      • Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2005) “Digitaaliset pelit nuorten arjessa”. Nuorisotutkimus 3:2005.
      • Kuusela, Kristo & Koskinen, Ilpo & Battarbee, Katja & Soronen, Anne & Mikkonen, Jussi & Mäyrä, Frans (2005) “Pragmatic Aesthetics as a Design Resource for Proactive Information Technology”. In: Designing Pleasurable Products Conference DPPI 2005 Proceedings.
      • Mäyrä, Frans (2005) “Johdanto: nopea viillos kauhuun” (“Introduction to Horror”). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/nopea_viillos_05.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2005) “William Peter Blatty” (Biographical article). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
      • Mäyrä, Frans (2005) “Angela Carter” (Biographical article). In: Ulkomaisia kauhukirjailijoita, Jukka Halme & Juri Nummelin, eds., BTJ Kirjastopalvelu, 2005.
      • Mäyrä, Frans & Tere Vadén & Ilpo Koskinen (2005) “Introduction: Living in Metamorphosis – The Whys and Hows of Proactive Home Design Research”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
      • Mäyrä, Frans & Vadén, Tere (2005) “The Ethics of Proactive Technology”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
      • Mäyrä, Frans & Koskinen, Ilpo (2005) “Epilogue: Reflections from the First Year”. In: Frans Mäyrä & Ilpo Koskinen, eds., The Metamorphosis of Home: Research into the Future of Proactive Technologies in Home Environments, Tampere University Press, 2005.
      • Mäyrä, Frans (2005) “Monipolvinen tietokoneharrastuksen historia: arvio Petri Saarikosken kirjasta Koneen lumo – mikrotietokoneharrastus Suomessa 1970-luvulta 1990-luvun puoliväliin” (book review). Tekniikan Waiheita: teknologian historian aikakauslehti, 1/2005.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Tekniikan_Waiheita_Kirja-arvio_Saarikoski.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2005) “The City Shaman Dances with Virtual Wolves – Researching Pervasive Mobile Gaming”. Receiver Magazine, #12, 2005.
      • Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005) “Digitaaliset lelut ja maailmat: pelaamisen vetovoima” (“Digital Games and Worlds: Attractions of Playing”). In: Lapsuus mediamaailmassa, Gaudeamus, 2005.
      • Ermi Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2005) “Mediakasvu ja pelaamisen hallinta” (“The Media Growth and Control of Playing”). In: Lapsuus mediamaailmassa, Gaudeamus, 2005.
      • Mäyrä, Frans (2005) “Pelien ja elämysten tietoyhteiskunta? Tietoyhteiskuntakäsitteen arkipäivästä”. In: Tietoyhteiskunta: myytit ja todellisuus, Antti Kasvio, Tommi Inkinen & Hanna Liikala, eds., Tampere University Press, 2005.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_pelien_ja_elamysten_tietoyhteiskunta.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2004) “Virtuaaliset pelit ja leikit”. In: Leikin pikkujättiläinen, Liisa Piironen, ed. Helsinki: WSOY, 2004.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_Digitaaliset_pelit_ja_leikit.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2004) “Foreword” In: Beyond Role and Play: Tools, Toys and Theory for Harnessing the Imagination, eds. Markus Montola & Jaakko Stenros. Helsinki: Solmukohta’04. Ropecon ry, 2004.
      • Mäyrä, Frans (2003) “EduGames – tulevaisuuden oppimismenetelmä?” (“EduGames – the Learning Method of the Future?”) In: TUOVI: ITK’03 Tutkijatapaamisen artikkelit. Eds. Jarmo Levonen & Tiina Järvinen. Hypermedia Laboratory Net Series 3. Tampere: University of Tampere, 2003.
        http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5696-3.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2003) “Digitaalisen elämän jäljillä”. eTampere, on-line article, 2.6.2003.
      • Mäyrä, Frans (2003) “Minun Tampereeni”. Tampere-Talon Uutisia, May 2003.
      • Ermi, Laura & Mäyrä, Frans (2003) “Mikä nuoria peleissä viehättää?” (“What Fascinates Young People in Games?”) In: Nuorten elinolot 3: Teknologisoituva nuoruus. Ed. Sonja Kangas & T. Kuure. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, 2003.
      • Mäyrä, Frans (2002) “Nettikulttuuri, pelit ja mediakasvatus” (“Net Culture, Games and Media Education”). In: Median sylissä – kirjoituksia lasten mediakasvatuksesta, ed. Sara Sintonen. Helsinki: Finn Lectura, 2002.
      • Mäyrä, Frans (2002) “All Your Base Are Belong to Us (Introduction to Digital Game Studies)”. In: Computer Games and Digital Cultures Conference Proceedings, 2002.
        http://www.digra.org/digital-library/publications/introduction-all-your-base-are-belong-to-us/.
      • Mäyrä, Frans (2002) “Digital Culture – The symptom or the Cure?” Critic’s News, 2/2002. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/digital_culture_02.pdf
      • Mäyrä, Frans (2002) Keyword article “(Virtuaali)yhteisö” (Virtual)”Community”. mediumi 1.1, 2002. https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mediumi_Avainsana_Yhteiso.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2001) “eTampere – monikasvoinen tulevaisuus” (eTampere – the Many-faced Future” &  “Netti-Nysse – tietoyhteiskuntaa katutasolla” (Netti-Nysse – Information Society at the Street Level). mediumi 1.0, 2001.
      • Mäyrä, Frans (2001) “Kiikarissa kulttuurinen oppijuus. Kokemuksia mediakulttuurin verkko-opinnoista” (Looking Glass at the Cultural Learning – Experiences in the Online Studies of Media Culture). Aikuiskasvatuksen vuosikirja 2001. Helsinki: KVS, 2001.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/kulttuurinen_oppijuus01.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2001) “Tutkimusretki fantasiaan” (“Exploration into Fantasy”). Peili 2/2001.
      • Mäyrä, Frans (2001) “Verkkoympäristö ja oppimisen kulttuurit” (“The Network Environment and the Cultures of Learning”). In: Oppiminen verkossa. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu, 2001.
      • Mäyrä, Frans (2001) “Muodonmuuttajien maat. Moniulotteinen roolipelikulttuuri” (“The Countries of Shapeshifters – The Many-Dimensional Culture of Role-Players”). In: Kulttikirja. Tutkimuksia nykyajan kultti-ilmiöistä. Ed. Tuija Saresma & Urpo Kovala. Helsinki: SKS, 2003. p. 85-111.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Mayra_muodonmuuttajat_03.pdf.
      • Mäyrä, Frans (2001) “Pirulle pikkusormi? Elokuvan tulevaisuus digitaalisena peliteollisuutena” (“Little Finger to the Devil? The Future of Cinema as Digital Game Industry”). AVEKin uutiset 1/2001.
      • Mäyrä, Frans (2000) “Median verkossa: audiovisuaalista mediakulttuuria verkko-opintoina” (“In the Net of Media – Audiovisual Media Culture as Online Studies”). Aikuiskasvatus 2/2000
      • Järvinen, Aki & Mäyrä, Frans (1999) Introduction “Kulttuuri muodonmuutosten ajalla” (“Culture at the Time of Transformations”). In: Johdatus digitaaliseen kulttuuriin. Tampere: Vastapaino, 1999.
      • Mäyrä, Frans (1999) “Internetin kulttuurinen luonne: kaaosherroja ja verkonkutojia” (“The Cultural Character of the Internet – Chaos Lords and Weavers of the Net”). In: Johdatus digitaaliseen kulttuuriin. Tampere: Vastapaino 1999.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/Internetin_kulttuurinen_luonne99.pdf.
      • Mäyrä, Frans (1999) “Nykykauhun iloiset pirut – kauhukulttuurin muuttuva minähirviö” (“The Merry Devils of Contemporary Horror: the Changing Self-Monsters in Horror Culture”). In: Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV 51:2, SKS 1999.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/nykykauhu99.pdf.
      • Mäyrä, Frans (1999) “Tunteet(on) kirjallisuudentutkimus? – kysymys kognitosentrismin kritiikistä” (“The (Un)Emotional Literary Studies? A Question of Critique for Cognitocentrism”). In: Kirjallisuus, tunteet ja keskipäivän demoni, KTSV 51:2. Helsinki: SKS, 1999.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/tunteet99.pdf.
      • Mäyrä, Frans (1999) “Riemuitseva hirviö – pahan voimien poetiikkaa” (“The Exulting Monster – About the Poetics of Evil”). In: Missä mennään? Kirjallisuuden lajeja ja ilmiöitä, eds. Eskola, Granlund  & Ihonen. Tampere: TaJu, 1999.
        https://homepages.tuni.fi/frans.mayra/riemuitseva_hirvio_1997.pdf.
      • Mikkonen, Kai & Mäyrä, Frans & Siivonen, Timo (1997) Introduction “Kolmiääninen johdanto Koneihmiseen” (“The Three-Voiced Introduction to the Man-Machine”). In: Koneihminen. Jyväskylä: Atena, 1997.
      • Mäyrä, Frans (1997) “Sähködemoni ja koneihminen: matka hyvän ja pahan tuolle puolen” (“The Electric Demon and the Man-Machine: A Journey Beyond Good and Evil”). In: Koneihminen. Jyväskylä: Atena, 1997.
      • Mäyrä, Frans (1997) “Tragedian daimonista tekstin demonisuuteen” (“From the Daimon of Tragedy into the Demonic Text”). niin&näin 4/97, the philosophical periodical.
      • Mäyrä, Frans (1996) “Veren kirjat – kauhukulttuurin paradokseja” (“Books of Blood – the Paradoxes in Horror Culture”). In: Norkola & Rikkinen, eds., Sivupolkuja. Helsinki: SKS, 1996.
      • Mäyrä, Frans (1995) “Tarinoiden taikapiiri: Sanataiteen perusopetus” (“The Magic Circle of Stories – the Basic Training of Creative Writing”). In: Puumerkistä sähköpostiin, Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja XLI, 1995.
      • Mäyrä, Frans (1994) “Koneihminen – kone vai ihminen: koneet ovat osa alitajuntaamme” (“Man-Machine – Machine or Man: Machines are a Part of Our Subconsciousness”). Kulttuuritutkimus 11 [1994]:2.
      • Mäyrä, Frans (1992) “Järjen Isä älä lastasi vihaa: kristillisen rationalismin kuolintuskat W.P. Blattyn Manaajassa” (“Father of Reason, Do Not Hate Your Child – the Christian Rationalism’s Pangs of Death in W.P.Blatty’s The Exorcist”). In: Mehtonen and Savolainen, eds., Haamulinnan perillisiä. Helsinki: Kirjastopalvelu, 1992.

    5. Substantial Scholarly Online Publications:

    • Kinnunen, Jani, Satu Prykäri & Frans Mäyrä (2024) ”Pelaajabarometri 2024: seurapelaamisen vastaisku”. TRIM Research Reports 32. Tampere: Tampereen yliopisto.
      https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3742-1
    • Kinnunen, Jani, Milla Tuomela & Frans Mäyrä (2022) ”Pelaajabarometri 2022: Kohti uutta normaalia”. TRIM Research Reports 31. Tampere: Tampereen yliopisto.
      https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2732-3
    • Kinnunen, Jani, Kirsi Taskinen & Frans Mäyrä (2020) ”Pelaajabarometri 2020: Pelaamista koronan aikaan”. TRIM Research Reports 29. Tampere: Tampereen yliopisto.
      https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1786-7
    • Kinnunen, Jani, Pekka Lilja & Frans Mäyrä (2018) “Pelaajabarometri 2018 – Monimuotoistuva mobiilipelaaminen”. TRIM Research Reports 28. Tampere: University of Tampere.
      http://tampub.uta.fi/handle/10024/104293
    • Mäyrä, Frans, Juho Karvinen & Laura Ermi (2016) “Pelaajabarometri 2015 – Lajityyppien suosio”. TRIM Research Reports 21. Tampere: University of Tampere.
      http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0153-8
    • Tyni, Heikki, Annakaisa Kultima, Timo Nummenmaa, Kati Alha, Ville Kankainen & Frans Mäyrä (2016) ”Hybrid Playful Experiences: Playing between Material and Digital – Hybridex Project, Final Report”. TRIM Research Reports 19. Tampere: University of Tampere. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0081-4
    • Mäyrä, Frans & Ermi, Laura (2014) “Pelaajabarometri 2013 – Mobiilipelaamisen nousu”. TRIM Research Reports 11. Tampere: Tampereen yliopisto.
    • Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2011) “Pelaajabarometri 2011 – Pelaamisen muutos”. TRIM Research Reports 6. Tampere: Tampereen yliopisto.
    • Karvinen, Juho & Mäyrä, Frans (2009) “Pelaajabarometri 2009 – Pelaaminen Suomessa”. Interaktiivisen median tutkimuksia 3. Tampere: Tampere University Press.
    • Mäyrä, Frans & team (2009) Pelitieto.net. An online games literacy course for educators. Ministry of Education, eOppimiskeskus & University of Tampere.
    • Svartsjö, Mikko, Kinnunen, Jani, Paloheimo, Eetu & Mäyrä, Frans (2008) ”Järjellä vai tunteella? Nettipokerin pelikokemus ja pelaamisen hallinta”. Raportteja-sarja, 24/2008. Stakes : Helsinki 2008.
      https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/77919/R24-2008-VERKKO.pdf
    • Kallio, Kirsi Pauliina & Kaipainen, Kirsikka & Mäyrä, Frans (2007) “Gaming Nation? Piloting the International Study of Games Cultures in Finland”. Hypermedia Laboratory Net Series, 14. University of Tampere, 2007.
    • Mäyrä, Frans (2004) M1 Introduction to the History and Culture of Digital Games. Master’s Course in Digital Games Research and Design. University of Tampere online course 2004; no longer available online.
    • Ermi, Laura & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2004) “Pelien voima ja pelaamisen hallinta. Lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina”. Hypermedialaboratorion verkkojulkaisuja 6. Tampereen yliopisto, 2004.
      http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5939-3
    • Järvinen, Aki & Heliö, Satu & Mäyrä, Frans (2002) “Communication and Community in Digital Entertainment Services. Prestudy Research Report”. Hypermedia Laboratory Net Series 2. University of Tampere, 2002.
      http://urn.fi/urn:isbn:951-44-5432-4
    • Mäyrä, Frans (1999-2002) “P1 Johdatus audiovisuaaliseen mediakulttuuriin.” Introduction to the Audiovisual Media Culture, University of Tampere online course 1999-2002; no longer available online.
    • Mäyrä, Frans (1999-2002) “P5 Mediakulttuurin uudet muodot.” New Forms of Media Culture, University of Tampere online course 1999-2002; no longer available online.