Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit:
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2007) Fundamental
Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion.
Teoksessa Suzanne de Castell & Jennifer Jenson (toim.) Worlds in
Play - International Perspectives on Digital Games Research, s. 37–53.
New Literacies and Digital Epistemologies Vol. 21. New York: Peter Lang.
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2005) Challenges
for Pervasive Mobile Game Design: Examining Players’ Emotional Responses.
Proceedings of ACM SIGCHI International Conference on Advances in
Computer Entertainment Technology (ACE05), s. 371–372. Singapore: ACM.
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2005) Digitaaliset
pelit nuorten arjessa. Nuorisotutkimus 23 (3), s. 66–71.
Ermi, L., Mäyrä, F. & Heliö, S.
(2005) Digitaaliset lelut ja maailmat: pelaamisen vetovoima.
Teoksessa A. R. Lahikainen, P. Hietala, T. Inkinen, M. Kangassalo, R.
Kivimäki & F. Mäyrä (toim.) Lapset mediamaailmassa: näkökulmia
lasten tietoyhteiskuntaan, s. 110–128. Helsinki: Gaudeamus Kirja.
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2005) Fundamental
Components of the Gameplay Experience: Analysing Immersion.
Teoksessa Suzanne de Castell & Jennifer Jenson (toim.) Changing
Views: Worlds in Play - Selected Papers of the 2005 Digital Games
Research Association’s Second International Conference, s. 15–27.
Vancouver: Digital Games Research Association & Simon Fraser
University.
Ermi, L., Mäyrä, F. & Heliö, S.
(2005) Mediakasvu ja pelaamisen hallinta. Teoksessa A. R.
Lahikainen, P. Hietala, T. Inkinen, M. Kangassalo, R. Kivimäki & F.
Mäyrä (toim.) Lapset mediamaailmassa: näkökulmia lasten
tietoyhteiskuntaan, s. 129–144. Helsinki: Gaudeamus Kirja.
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2005) Player-Centred Game
Design: Experiences in Using Scenario Study to Inform Mobile Game Design.
Game Studies 3 (1). http://www.gamestudies.org/
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2005) Players’
Emotional Experiences with Digital Games. Proceedings of the 6th
DAC Conference - Digital Experience: Design, Aesthetics, Practice.
Copenhagen: IT University of Copenhagen.
Ekman, I., Ermi, L., Lahti, J.,
Nummela, J. & Lankoski, P. (2005) Designing Sound for a
Pervasive Mobile Game. Proceedings of ACM SIGCHI International
Conference on Advances in Computer Entertainment Technology (ACE05), s.
110–116. Singapore: ACM.
Lankoski, P., Heliö, S., Nummela, J.,
Lahti, J., Mäyrä, F. & Ermi, L. (2004) A Case Study in
Pervasive Game Design: The Songs of North. Teoksessa A. Hyrskykagri
(toim.) Proceedings of the Third Nordic Conference on Human-Computer
Interaction, s. 413–416. New York: ACM Press.
Sotamaa, O., Ermi, L., Jäppinen, A.,
Laukkanen, T., Mäyrä, F. & Nummela, J. (2005) The Role of
Players in Game Design: A Methodological Perspective. Proceedings
of the 6th DAC Conference - Digital Experience: Design, Aesthetics,
Practice, s. 34–42. Copenhagen: IT University of Copenhagen.
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2003) Mikä
nuoria peleissä viehättää? Teoksessa S. Kangas & T. Kuure
(toim.) Teknologisoituva nuoruus: nuorten elinolot vuosikirja, s.
98–105. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 33
& Nuora, julkaisuja 23 & Stakes.
Posterit tieteellisissä konferensseissa:
Ermi, L. & Nieminen, P. (2006) Lasten tarkkaavaisuus- ja
toiminnanohjaustaitojen kehittyminen TOTAKU-ryhmäkuntoutuksen aikana.
Psykologia 2006 -kongressissa Tampereella 24.8.2006.
Ermi, L., Eränew, S. & Nieminen, P.
(2003) Neuropsychological Group
Remediation for Children with Problems in Executive Functions and
Attention. VIII European Congress of Psychology -kongressissa
Wienissä Itävallassa 7.7.2003. [Poster
Award]
Ermi, L. & Nieminen, P. (2002) Ryhmäkuntoutus lasten
toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden tukijana. Psykologia
2002 -kongressissa Jyväskylässä 4.–6.9.2002.
Vertaisarvioimattomat tieteelliset kirjoitukset:
Mäyrä, F., Karvinen, J. & Ermi, L.
(2016) Pelaajabarometri
2015: Lajityyppien suosio. TRIM Research Reports 21,
Informaatiotieteiden yksikkö, Tampereen yliopisto.
Mäyrä, F. & Ermi, L. (2014) Pelaajabarometri 2013:
Mobiilipelaamisen nousu. TRIM Research Reports 11,
Informaatiotieteiden yksikkö, Tampereen yliopisto.
Ermi, L. (2007) Gameplay
Experiences and Mobile Contexts. Teoksessa M. Turpeinen & K.
Kuikkaniemi (toim.) Mobile Content Communities, s. 156–166. HIIT
Publications 2007-1. Helsinki: Helsinki Institute for Information
Technology.
Ermi, L., Heliö, S. & Mäyrä, F.
(2004) Pelien voima
ja pelaamisen hallinta: lapset ja nuoret pelikulttuurien toimijoina.
Hypermedialaboratorion verkkojulkaisuja n:o 6. Hypermedialaboratorio,
Tampereen yliopisto.
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2003) Power
and Control of Games: Children as the Actors of Game Cultures.
Teoksessa M. Copier & J. Raessens (toim.) Level Up: Digital Games
Research Conference 2003, s. 234-244. Alankomaat: Universities Utrecht
& DiGRA.
Ermi, L. & Sotamaa, O. (2003) Yksityistä
nautintoa ja yhteistä jakamista: haastattelututkimus television käytöstä.
Tutkimusraportteja 1. Tampere: Tampereen yliopiston
hypermedialaboratorio.
Ermi, L. (2002) Tavoitteena
emotionaalisesti miellyttävä käyttökokemus. Teoksessa P. Lankoski
& L. Kirvesmäki (toim.) Henkilökohtainen navigointi: periaatteita
käyttöliittymien ja käyttökokemusten suunnitteluun, s. 55–72. Studies
in Information Sciences, SISCI, Tampere University Press.
Ermi, L. & Sotamaa, O. (2002) Yksityistä
nautintoa ja yhteistä jakamista: televisionkatsojien odotuksista ja
asenteista. Mediumi 1.3, julkaistu 5.12.2002.
http://www.m-cult.net/mediumi/.
Lankoski, P., Ekman, I., Ermi, L.,
Jäppinen, A., Kirvesmäki, L. & Nummela, J. (2002) Suunnitteluperusteita
henkilökohtaiseen navigointiin. Teoksessa P. Lankoski & L.
Kirvesmäki (toim.) Henkilökohtainen navigointi: periaatteita
käyttöliittymien ja käyttökokemusten suunnitteluun, s. 7–29. Studies in
Information Sciences, SISCI, Tampere University Press.
Ermi, L. (2001) Havaitseminen ja
käyttöliittymät. Teoksessa P. Lankoski (toim.) Ihminen, paikka ja
aika: kohti henkilökohtaisen navigoinnin käyttöliittymän
suunnitteluperusteita, s. 132–147. Tampereen yliopiston
tietokonekeskuksen julkaisuja n:o 9. Tampere: Tampereen yliopisto.
Ermi, L. (2001) Ärräpäillä hyvin
pitkälle: tunnekokemusten arviointi käytettävyystutkimuksessa.
Teoksessa P. Lankoski (toim.) Ihminen, paikka ja aika: kohti
henkilökohtaisen navigoinnin käyttöliittymän suunnitteluperusteita, s.
120–130. Tampereen yliopiston tietokonekeskuksen julkaisuja n:o 9.
Tampere: Tampereen yliopisto.
Ermi, L. & Patamaa, L. (2001) Uskomuksia
ja asenteita: navigointilaite käyttäjänäkökulmasta. Teoksessa P.
Lankoski (toim.) Ihminen, paikka ja aika: kohti henkilökohtaisen
navigoinnin käyttöliittymän suunnitteluperusteita, s. 40–60. Tampereen
yliopiston tietokonekeskuksen julkaisuja n:o 9. Tampere: Tampereen
yliopisto.
Patamaa, L., Lankoski, P., & Ermi,
L. (2001) Personointi henkilökohtaisessa navigoinnissa.
Teoksessa P. Lankoski (toim.) Ihminen, paikka ja aika: kohti
henkilökohtaisen navigoinnin käyttöliittymän suunnitteluperiaatteita,
s. 62–75. Tampereen yliopiston tietokonekeskuksen julkaisuja n:o 9.
Tampere: Tampereen yliopisto.
Lankoski, P. & Ermi, L. (2001) Sinne
ja takaisin: mobiilin reittiopastuksen tarjoaminen. Teoksessa P.
Lankoski (toim.) Ihminen, paikka ja aika: kohti henkilökohtaisen
navigoinnin käyttöliittymän suunnitteluperiaatteita, s. 90–103.
Tampereen yliopiston tietokonekeskuksen julkaisuja n:o 9. Tampere:
Tampereen yliopisto.
Ermi, L. (2000) Aktiivinen
muuntuvuus oppimisen tukena. Teoksessa E. Pilke (toim.) Aktiivinen
käyttöliittymä 2000, s. 69–83. Tampereen yliopiston tietokonekeskuksen
julkaisuja n:o 8. Tampere: Tampereen yliopisto.
Ermi, L. & Lankoski, P. (2000) Emootiot
digitaalisissa ympäristöissä. Teoksessa E. Pilke (toim.) Aktiivinen
käyttöliittymä 2000, s. 33–53. Tampereen yliopiston tietokonekeskuksen
julkaisuja n:o 8. Tampere: Tampereen yliopisto.
Ammattiyhteisölle suunnatut:
Ermi, L. (2007) ”Joku kuuntelee ja
ottaa todesta huolesi” - Nokian kaupungin perhekeskuksen
asiakaspalautetutkimus 2006. Nokia: Nokian kaupungin perhekeskus.
Suurelle yleisölle suunnatut:
Ermi, L. (2005) Lapset kasvavat
pelien maailmassa. HETKY 3/05, s. 18–19. Helsinki: Helsingin
Tietojenkäsittely-yhdistys ry.
Ermi, L. (2002) Aistihavaintokeskus
Pilvipeili on elämysympäristö. Mediumi 1.2, julkaistu 30.9.2002.
http://www.m-cult.net/mediumi/.
Opinnäytteet:
Ermi, L. (2019) Effective Interventions for Children and
Adolescents with Mathematical Learning Difficulties: An Umbrella Review.
Neuropsykologian erikoispsykologikoulutuksen lopputyö, huhtikuu 2019.
Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta, psykologian ja
logopedian osasto.
Ermi, L. (2005) Ryhmäkuntoutus lasten
tarkkaavaisuus- ja toiminnanohjaustaitojen tukena. Psykologian
pro gradu -tutkielma, syyskuu 2005. Tampereen yliopiston psykologian
laitos.
Ermi, L. (2003) Tukea ja tietoa –
Vanhempien ryhmätoiminta lasten ryhmäkuntoutuksen yhteydessä.
Kasvatustieteen proseminaaritutkielma. Tampereen yliopiston
kasvatustieteen laitos.
Ermi, L. (1998) Verkkoon
tarttuneet: Internet-addiktion yhteys persoonallisuuteen.
Psykologian proseminaaritutkielma, toukokuu 1998. Tampereen yliopiston
psykologian laitos.
Audiovisuaaliset aineistot
Ermi, L. & Kauttu, S. (2003) WISC-III:
opetusvideo. Psykologian yliopistoverkosto Psykonetin opetusvideo
Wechsler Intelligence Scale for Children III -testin käytöstä
psykologien ja erikoispsykologien koulutukseen.
Esitelmiä:
Ermi, L. & Mäyrä, F. (2004) Player-Centred
Game Design: Experiences in Using Scenario Study to Inform Mobile Game
Design. Game Design Research Symposium and Workshop -tapahtumassa
Kööpenhaminassa Tanskassa 7.5.2004.
Ermi, L. & Heliö, S. (2003) "Aina
ku sää tapat yhden jätkän niin sää opit uuden sanan": lapset oppijoina
digitaalisissa peleissä. Lapset ja tietoyhteiskunta -seminaarissa
Mediakasvatus ja pelimaailma Tampereella 12.11.2003.
Ermi, L. & Kauttu, S. (2002) TOTAKU:
Toiminnanohjauksen ja tarkkaavaisuuden ryhmäkuntoutus, PSYKE:n malli.
Suomen Neuropsykologisen yhdistyksen koulutuksessa Neuropsykologia
lasten kehityksen ja oppimisen ongelmien kuntoutuksessa Helsingissä
22.11.2002.
Nieminen P., Alalantela R., Ermi L.,
Kuulas T., Muurinaho S., Nivala K. ja Rantanen K. (2002) Toiminnanohjauksen
ja tarkkaavaisuuden kuntoutus: ryhmäkuntoutus lapsille, joilla on
neurologisen kehityksen erityisvaikeuksia. Psykologia 2002
-kongressissa Jyväskylässä 4.9.2003.
|